Kos penyelenggaraan kereta automatik lebih mahal daripada kereta Manual?

3309

Apabila anda ingin membeli kereta baru, pilihan sistem penghantaran menjadi salah satu pertimbangan. Ini kerana, sistem penghantaran ini akan menjejaskan kos penyelenggaraan yang akan ditanggung oleh pemilik kereta dalam beberapa tahun akan datang.

Di dalam kereta, sistem penghantaran adalah salah satu komponen penting yang memerlukan penyelenggaraan secara teratur supaya kenderaan mendapat prestasi dapat optimum.

Pada umumnya terdapat dua pilihan sistem penghantaran kereta iaitu automatik dan manual. Mengenai kos penyelenggaraan, berbanding dengan kereta manual, kereta dengan sistem penghantaran automatik dikatakan lebih mahal. Adakah benar?



Perbandingan

Di tengah-tengah kemajuan teknologi, sebenarnya kereta sistem penghantaran automatik masih lebih mahal dari segi penyelenggaraan. Gearbox pada kereta automatik mempunyai lebih banyak komponen dan sistem yang juga rumit. Banyak komponen elektronik dan sistem hidraulik juga berfungsi bersama untuk proses menukar gear.

Semasa di kereta manual, tidak ada yang wujud. Singkatnya, kerana kerumitan teknologi dan peranti moden dalam kereta automatik, kos penyelenggaraan dan perkhidmatan boleh menjadi lebih mahal.

Satu penyelenggaraan rutin yang mesti dilakukan oleh pemilik kereta ialah menukar minyak penghantaran. Perbezaannya jika dalam kereta manual hanya memerlukan minyak penghantaran manakala minyak kereta automatik mestilah khusus untuk transmisi automatik. Jumlah penggunaan adalah lebih daripada sebuah kereta manual.

Ini kerana penukar tork dalam kereta automatik memerlukan sehingga dua kali lebih banyak minyak transmisi daripada kereta manual. Oleh itu, apabila membawa kereta ke garaj, kos yang dibelanjakan untuk penggantian minyak penghantaran lebih tinggi .

Sekiranya penghantaran ke atas kereta automatik rosak, pemilik kereta mestilah bersedia untuk membelanjakannya secara mendalam. Tambahan pula masa untuk penambahbaikan sistem automatik juga boleh menjadi lebih lama daripada membuat penambahbaikan kepada sistem manual. Apalagi jika sistem penghantaran automatik hari ini seperti gearbox CVT atau dual-clutch.

Sering kali apabila kerosakan itu teruk, pemilik kereta dinasihatkan untuk menggantikan komponen penghantaran baru dan bukannya membaikinya. Sebaliknya, penghantaran manual boleh dibaiki dengan mudah apabila rosak.

Tetapi harus diingatkan , tingkah laku buruk ketika memandu mempunyai kesan besar terhadap kerosakan pada transmisi manual. Kos penyelenggaraan kereta manual jika dipandu dengan kurang baik boleh menjadi lebih mahal daripada automatik. Terutama pada bahagian clutch .

Tidak seperti kes dengan kereta automatik. Tingkah laku buruk ketika memandu kereta tidak mempunyai pengaruh besar pada penghantaran manual. Bagaimana datang? Ini kerana sistem hidraulik dan elektronik telah digabungkan dengan teknologi komputer yang dapat mengawal perubahan gear dengan lebih mudah, mencegah pemandu membuat perubahan pada gigi gear yang tidak sepatutnya.

 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here