Land Rover “old skool” berekspedisi pulang ke Oxford

1591

Pada tahun 1955, satu pasukan dari enam pelajar universiti Oxford dan Cambridge dengan dua Land Rover memulakan perjalanan sejauh 10,000 batu di darat dari London ke Singapura dan kini, 64 tahun kemudian, Land Rover asal dari ekspedisi itu, dinamakan ‘Oxford’ , akan membuat perjalanan pulang dari Singapura ke London.

Land Rover Oxford baru-baru ini tiba di negara kita selepas secara rasmi berangkat dari Singapura pada 25 Ogos bersama pasukan yang akan memulakan perjalanan selama 100 hari atau kembali ke London.



Diketuai oleh pembuat filem Alex Bescoby, ekspedisi ini akan membawa mereka dari Malaysia, Myanmar, Nepal, China, Uzbekistan ke Bulgaria dan negara-negara lain.

Ekspedisi asal dikenali sebagai Ekspedisi “The Oxford & Cambridge Far Eastern (The First Overland)” dan perjalanan kembali ke Oxford ini disebut “The Last Overland”.

“Saya berasa sangat bertuah untuk memulakan pengembaraan seumur hidup ini, dan kami akan melakukan perjalanan selama 100 hari sepanjang jalan yang paling tinggi di dunia, melalui padang pasir dan hutan yang bertujuan untuk berada di London pada awal Disember,” kata Bescoby yang berusia 31 tahun itu.

Ekspedisi Overland Terakhir juga termasuk ahli pasukan asal Tim Slessor yang kini berumur 87 tahun. Slessor bagaimanapun jatuh sakit sebelum permulaan ekspedisi baru-baru ini dan dijangka menyertai pasukan sebaiknya pulih.

Walau bagaimanapun, Slessor berkongsi perasaannya tentang memandu Oxford Land Rover lagi.

“Kali terakhir saya serius memandu jentera Land Rover lama ini sudah lama, jadi, seperti yang anda bayangkan, untuk melihat perkara lama lagi hari ini ianya amat mengujakan.”

 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here