Dani Pedrosa tolak ganti Johann Zarco pada MotoGP 2020

176

Nama Dani Pedrosa disebutkan akan menggantikan Johann Zarco untuk MotoGP 2020. Dani Pedrosa nampaknya menolak rancangan itu.

Johann Zarco secara rasminya meletak jawatan dari pasukan Red Bull KTM pada penghujung MotoGP 2019. Zarco mengalami kesukaran menyesuaikan diri dengan motosikal RC16. Keputusan terbaik semasa MotoGP 2019 yang dihasilkan Zarco hanya selesai di tempat ke-10 di Montmelo.

Pemergian Zarco dari KTM kemudian menyebabkan berita baru. Rumor beredar bahawa kedudukan Zarco akan digantikan oleh bekas pelumba Repsol Honda Dani Pedrosa.

The Spaniard kini telah menyertai KTM, sebagai pelumba ujian selepas bersara tahun lepas.

“Penyelesaian terbaik dari saya untuk Kilang Red Bull KTM adalah bergantung kepada Pol esparago dan Dani Pedrosa. Tetapi Dani kini sedang menjadi pemeriksa pelumba ujian dan jelas dia tidak boleh berlumba,” kata KTM CSO, Hubert Trunkenpolz.

Bukan rancangan Pedrosa

Penyelesaiannya nampaknya tidak mendapat sambutan positif dari Pedrosa. Pelumba 33 tahun itu memutuskan bahawa dia tidak akan menggantikan kedudukan Zarco dalam MotoGP 2020.

Dia menjelaskan bahawa dia sudah mempunyai rancangan sendiri. Tidak akan kembali ke perlumbaan MotoGP yang dalam perancangan itu.

Saya seorang pemeriksa KTM, dan saya fikir ia akan menjadi kedudukan saya pada masa akan datang. Saya jauh lebih santai sekarang berbanding sebelum ini dan saya perlu menahan tekanan perlumbaan. Saya memberi tumpuan kepada latihan dan tidak memfokuskan hadiah besar. Itu rancangan saya, kata Pedrosa.

Walaupun begitu, Pedrosa juga berkata dia akan melakukan perkara yang sama jika dia berada di kedudukan Zarco. Malah dia menghormati keputusan Zarco untuk menamatkan kontraknya pada akhir musim ini.

Jika seseorang berada dalam kedudukan pendahulu, mungkin apa yang dapat dia lakukan sekarang adalah meninggalkan pasukan. Saya sangat menghormati dia, dia seorang pelumba yang hebat. Tetapi pada masa ini saya tidak tahu bagaimana untuk bertindak, kata Pedrosa.

Pengganti Zarco

Dengan keengganan Pedrosa, ini bermakna peluang untuk menggantikan Zarco masih terbuka. Beberapa nama pemandu dikaitkan menjadi pengganti Zarco .

Terdapat nama seperti Jack Miller, yang pada masa itu tidak memperbaharui kontraknya dengan Pramac Ducati. Tetapi nama Miller mungkin perlu disebut, kerana beberapa hari lalu kontrak rasmi Miller telah dilanjutkan dengan Pramac Ducati.

Nama lain yang muncul adalah Miguel Oliveira, yang kini masih menyertai pasukan KTM Tech3 dalam kontrak sehingga akhir tahun 2020. Satu lagi ialah Alex Marquez. Tetapi malangnya, kontraknya dengan Estrella Galacia juga diperbaharui dalam Moto2.

Komen anda mungkin membantu