Lewis Hamilton bimbang buru hatrik di Singapura melalui jerebu

1039

Lewis Hamilton bimbang dan akan berharap perarakan kejuaraan dunia keenam Formula Satu di sekitar jalan-jalan di Singapura yang tidak berkesudahan minggu ini tidak terjejas oleh asap dari kebakaran hutan yang berleluasa di negara jiran, Indonesia.

Keadaan cuaca yang kurang baik

Agensi Alam Sekitar Kebangsaan meramalkan pencemaran di “rendah dan tidak sihat” untuk perlumbaan Ahad malam selepas kabus yang padat hujung minggu lalu.



Pengetua Formula Satu dilaporkan mempunyai rancangan luar jangka jika kualiti udara yang “sangat berubah” merosot, walaupun perlumbaan hujung minggu masih dijangka diteruskan seperti yang dirancang.

Hamilton, yang memimpin 63 mata dalam perlumbaan tajuk mengatasi rakan sepasukan, Valterri Bottas selepas memenangi lapan grands prix musim ini, dan Mercedes telah berjaya pada masa lalu di Litar Marina Bay.

Tetapi mereka boleh melakukan sedikit rancangan untuk menghalang Charles Leclerc daripada Ferrari untuk memperoleh kemenangan berturut-turut pada perlumbaan di Belgium dan Itali dalam dua perlumbaan sejak musim panas.

Hamilton telah merangkul empat daripada lima kemenangan dalam Mercedes di litar tengah pusat bandar mencari kemenangan ketiga berturut-turut dalam perlumbaan yang walaupun tanpa ancaman asap dimana secara tradisinya terjadi kerana kelembapan panas dan tinggi.

Tetapi Hamilton tetap waspada terhadap Leclerc, yang telah mengalahkan rakan sepasukannya dari Ferrari, Sebastian Vettel sejak menyertai pasukan Itali pada permulaan musim.

Pengetua pasukan Mercedes, Toto Wolff juga menjangkakan Ferrari berada dalam keadaan yang sukar di Singapura kerana jenama Itali itu bergelut pada litar yang tidak mempunyai jarak jauh sepanjang musim ini.

 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here