Ketua projek Yamaha Racing, Kouichi Tsuji secara rasmi letak jawatan

1686

Hari ini Presiden Yamaha Racing, Kouichi Tsuji telah secara rasmi meletakkan jawtannya. Tokoh legenda yang telah banyak menyumbang kepada perlumbaan Yamaha terutamanya di MotoGP. Pemimpin Projek yang telah memberikan semua tenaga dan fikirannya akhirnya mengundurkan diri. Ia agak malang apabila Yamaha mula menunjukkan kemajuan musim ini, sebaliknya Tsuji memilih untuk meletak jawatan dari Yamaha.

Kouichi Tsuji

Yamaha terus membuat beberapa perubahan dalam struktur organisasi mereka sejak musim 2018 kerana prestasi mereka tidak bertambah baik, yang ditandakan dengan kemenangan ke atas Siri 24 sejak Valentino Rossi (Yamaha MotoGP Monster Energy) kali terakhir menang di Assen, Belanda 2017. Kemudian rakan sepasukan Rossi , Maverick Vinales memecah kebuntuan dengan memenangi Perlumbaan Pulau Phillip, Australia 2018.

Pencapaian

Perubahan kecil dari Yamaha yang pertama muncul selepas pusingan kelayakan Redbull Ring, Austria. Di mana Yamaha Factory Duo gagal mencapai 10 teratas, ketika itu Maverick Vinales hanya mampu bertahan di posisi 11 dan Valentino Rossi berada di posisi 14. Rekod itu menandakan hasil terburuk dari Duet Vinales dan Rossi. Kemudian Kouji Tsuya yang telah berkhidmat sebagai ketua teknikal Yamaha sejak 2017 mengadakan Persidangan Akhbar untuk memberitahu masa-masa sukar yang berlaku kepada Yamaha dan secara terbuka meminta maaf kepada kedua-dua Yamaha Factory Riders untuk keputusan buruk yang terus menimpa kedua-dua pelumba mereka.



Kouji Tsuya

Jauh dari jangkaan, Kouji Tsuya akhirnya memilih untuk meletak jawatan pada awal tahun ini dan peranannya diambil alih oleh Takahiro Sumi yang sebelumnya memenangi setiap ujian apabila melibatkan Skuad Yamaha. Dari sini Yamaha mula mengambil langkah untuk memperbaiki, bermula dari penyusunan semula Yamaha semasa musim sejuk, mereka telah mengubah falsafah kerja mereka, dengan membawa pelatih pelumba dari Eropah, Jonas Folger dan Yamaha yang tidak teragak-agak untuk menyediakan kemudahan seperti pengeluar kepada pasukan mereka, iaitu Yamaha Petronas SRT. Ini tidak pernah berlaku kerana Yamaha sentiasa mencatatkan pasukannya dengan soesifikasi enjin satu tahun lebih tua daripada pengilang.

Langkah demi langkah, hasil Yamaha mula bertambah baik pada musim ini, dengan satu kemenangan melalui Maverick Vinales dan beberapa podium lainnya melalui Valentino Rossi dan Fabio Quartararo (Petronas Yamaha SRT). Jika dikumpulkan, Yamaha telah mengumpul 11 ​​Podium daripada 13 Siri yang telah berlalu. Jumlah itu meningkat sedikit berbanding musim lalu di mana Yamaha mengumpul 10 Podium tetapi tanpa kemenangan sehingga Siri Misano, San Marino.

Takahiro Sumi..beliau kini menjadi ketua teknikal Yamaha Motogp

Kemajuan pembangunan

Kemajuan Yamaha telah mula dilihat pada musim ini dengan menyampaikan Prototaip 2020 yang telah mereka sediakan di Ujian Brno, Czech. Ini menandakan kali pertama Yamaha mendedahkan projek seterusnya mereka pada pertengahan musim. Kedua-dua Rossi dan Vinales mempunyai tanggapan berbeza mengenai M1.20 tetapi Rossi lebih positif dan Vinales dengan jelas menyatakan bahawa M1.20 tidak berada pada tahap yang sama seperti Honda dan Ducati.

Sebaliknya Rossi juga terus memuji Yamaha dengan kesediaan mereka untuk bergerak ke hadapan dalam pembangunan Motosikal, dan menguji prestasi Yamaha pada hujung minggu Perlumbaan Misano. “Saya fikir kita mempunyai lebih banyak perkara yang menarik untuk mencuba beberapa minggu kebelakangan berbanding tiga tahun sebelumnya,” kata Rossi.

Dan Maverick Vinales memuji kecekapan dalam kominikasi di Yamaha yang lebih baik dibanding musim lalu.. “Komunikasi antara kami telah meningkat dibandingkan tahun lalu. Sekarang aku bisa berbicara langsung dengan Sumi dan memberitahunya apa yang kupikirkan, banyak hal telah berubah dan Yamaha harus berevolusi dengan cepat...” Kata Vinales..

Dengan kemajuan Yamaha musim ini justru kabar kurang baik datang dari Presiden Yamaha, Kouichi Tsuji yang mememilih mundur dari jabatannya tersebut. Tsuji sendiri sudah bergabung dalam Squad Yamaha sejak 2011. Dan untuk sementara waktu Yamaha belum mengumumkan siapa yang akan menggantikan posisi Tsuji. Namun khabar angin mengaitkan General Manager Yamaha saat ini, Hiroshi Ito akan mengambil alih Posisi Tsuji.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here