Naoki Yamamoto buat penampilan pertama dalam Formula 1

1058

Pemandu Jepun, Naoki Yamamoto akan membuat penampilan sulung dalam Formula Satu (F1) apabila memandu untuk Toro Rosso pada sesi latihan Grand Prix di tempatnya sendiri, Jumaat ini.

Naoki Yamamoto

Juara berusia 31 tahun itu yang juga juara Super Formula Jepun dan Siri Super GT akan memandu kereta Pierre Gasly. Pemandu Perancis, Gasly akan kembali bersama Daniil Kvyat pada sepanjang minggu di litar Suzuka.



Naoki Yamamoto yang mendapat sokongan Honda yang juga rakan enjin Toro Rosso dan pemilik sirkit Jepun itu. Dalam saingan Super GT, dia bergandingan bersama juara dunia F1 2009 Jenson Button.

Tahun lalu, pemandu Britain itu mengatakan Yamamoto cukup berbakat untuk berada dalam saingan F1. Yamamoto berkata memandu kereta F1 menjadi impiannya sejak zaman kanak-kanak sejak kali pertama melihat perlumbaan itu Suzuka 27 tahun lalu.

“Untuk mendapat peluang beraksi di Suzuka, litar sangat penting bagi semua pelumba Jepun apatah lagi berada di hadapan penonton Jepun yang ramai yang akan menjadikannya pengalaman lebih istimewa,” katanya.

“Saya sudah bersedia untuk perlumbaan itu dengan meluangkan masa sebagai sebahagian pasukan Toro Rosso dalam beberapa minggu Grand Prix.

“Saya juga sudah melakukan latihan dengan simulasi Red Bull”.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here