3 cara mudah baiki tingkap kuasa (power window)

14155

Kenderaan yang diperkenalkan pada masa kini, kebanyakannya dilengkapi dengan tingkap kuasa. Komponen ini agak penting, kerana ia mempunyai fungsi untuk menaikkan dan menurunkan cermin pada pintu kereta secara automatik.

Jadi, apabila tingkap kuasa mempunyai masalah, seperti tidak boleh dinaikkan dan diturunkan, ia akan menjadi sangat susah untuk pemandu mengendalikankan kenderaan.



Satu cara untuk mengelakkan masalah kerosakan pada tingkap kuasa, adalah dengan rajin melakukan penyelenggaraan. Kerana pada dasarnya terdapat dua musuh tingkap kuasa, iaitu debu dan air.

Berikut adalah beberapa perkara yang boleh anda lakukan sendiri di rumah untuk mengekalkan keadaan tingkap kuasa:

1) Semak getah cermin tingkap dan cermin tingkap

Jika anda sering melalui jalan berdebu, penyelenggaraan perlu dilakukan dengan lebih kerap kerana habuk boleh merosakkan mekanisma pemacu komponen ini. Semasa membasuh kereta, lakukan pemeriksaan ringan pada cermin sisi dan getah cermin tingkap.

Getah cermin tingkap dan debu adalah komponen yang memastikan air dan habuk tidak boleh memasuki ke bingkai pintu yang mengandungi mekanisma pemacu tingkap kuasa. Oleh itu, anda perlu memberi lebih perhatian kepada keadaan getah cermin tingkap dan debu, jika ia telah mengeras ia harus diganti. Pengerasan getah biasanya berlaku kerana kereta sering diletakkan di bawah cahaya matahari.

Untuk mengekalkan kelenturannya, pemilik kereta boleh menyemburkan cecair silikon sekurang-kurangnya sekali sebulan untuk melindungi getah supaya tidak rapuh dengan cepat. Biasakan juga untuk tidak membiarkan debu terlalu lama berada di permukaan cermin.

Kerana jika dibiarkan, ia mengakibatkan debu memasuki bahagian dalam pintu yang akan membuatkan motor elektrik kotor.

2) Pastikan keadaan motor elektrik

Operasi komponen ini tidak boleh dipisahkan dari kerja motor elektrik sebagai pusat mekanisma pemanduan. Oleh itu, perlu pastikan bahawa tiada beban yang menghalang kerja motor. Beban yang berkenaan boleh datang dari mana saja, tetapi secara umum dari gangguan luaran seperti debu dan air yang menyusup melalui bingkai pintu.

Oleh itu, perhatikan potensi jurang kemasukan air dan habuk ke dalam bingkai pintu. Tidak ada ruang terbuka yang membuat kotoran ke dalamnya, terutamanya dari cermin sisi.

Melindungi motor elektrik dari habuk dan air juga akan melindungi mekanisma rel pemacu cermin. Bahagian ini juga sensitif apabila terdedah kepada habuk kerana gear akan rosak apabila terdedah kepada habuk.

3) Beroperasi dengan betul

Kanak-kanak yang paling suka bermain dengan butang tingkap kuasa. Oleh itu, aktifkan kunci tingkap kuasa supaya ia hanya dapat turun dan naik dari butang di sebelah pemandu. 

Cuba menutup cermin dengan ketat dan menghidupkan penghawa dingin apabila melalui kawasan berdebu. 

Apabila hujan turun, tutup dengan rapat cermin pada kesemua pintu. Cermin yang dibiarkan terbuka akan menyebabkan air untuk memasuki dicelah kaca atau butang tingkap kuasa yang boleh menyebabkan ianya gagal berfungsi atau kerosakan elektrik pada butang.

 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here