5 perkara yang harus anda perhatikan ketika memilih insurans kereta

1978

Memilih insurans kereta perlu dipertimbangkan kerana sejak kebelakangan ini, bilangan kenderaan yang meningkat berupaya menghasilkan peningkatan risiko kemalangan.

Apabila kemalangan berlaku, sudah tentu terdapat kos yang sangat tinggi seperti kos enjin, kos luaran dan kos dalaman pada sesebuah kereta yang diperlukan untuk membaiki kenderaan anda. Untuk meminimumkan kerugian kewangan yang dialami, pemilik kenderaan juga harus mempunyai insurans kenderaan.



Terlalu banyak syarikat insurans kereta yang mempunyai pelbagai tawaran menarik, dan oleh itu, kami senaraikan perkara-perkara yang perlu dipertimbangkan sebelum membeli insurans kereta seperti yang dipetik dari liputan6.com.

Fahami faktor-faktor yang akan dilindungi

Sebelum membeli insurans, pemilik kenderaan harus tahu apa faktor yang akan dilindungi oleh sesebuah syarikat insurans. Salah satunya, jenis kereta, tahun kenderaan, kawasan, dan jenis liputan yang akan menjejaskan perkara yang akan dilindungi.

Memilih Jenis Perlindungan Hak

Setelah mengetahui faktor-faktor yang mempengaruhi pelindungan dari insurans, anda harus memilih jenis insurans yang sesuai dengan keperluan anda. Sekiranya kereta itu berumur lebih daripada 5 tahun, anda mestilah memilih jenis Total Loss Only (TLO) insurans kereta.

Mengkaji dengan teliti sebelum memilih

Sebelum bersetuju dan membeli insurans untuk kereta, anda harus terlebih dahulu mengkaji semula polisi insurans. Ini bertujuan untuk menentukan risiko yang akan ditanggung atau tidak dilindungi oleh insurans.

Proses Tuntutan Mudah

Pastikan apabila anda membuat tuntutan insurans, proses itu tidak terlalu rumit. Adalah baik sekiranya syarikat insurans memiliki sistem yang disepadukan dengan teknologi, contohnya aplikasi atau laman web yang bertujuan untuk memudahkan pelanggan.

Kenali syarikat sebelum memilih insurans

Pilih syarikat insurans yang menjamin kualiti dan reputasi supaya anda dapat membeli dan memiliki insurans dengan selamat.

 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here