Getaran pada stereng? Cuba periksa 5 komponen ini

4483

Selain sebagai alat pengemudi, stereng juga boleh menjadi penanda aras untuk mengetahui keadaan dan kerja komponen kenderaan semasa memandu, terutama komponen pada sistem penggantungan atau bahagian yang menggerakkan kereta. Stereng mempunyai sensitiviti yang berguna sebagai cara komunikasi dengan pemandu, bukan sahaja pengendalian, tetapi juga kerja penggantungan dan tayar. Anda hanya perlu lebih peka apabila memegang stereng ketika memandu. Satu gejala yang menunjukkan masalah dalam komponen suspension dan tayar adalah berlakunya getaran pada stereng.

Apabila ia bergetar, ia umumnya berkaitan dengan kerja komponen sistem penggantungan yang berputar, seperti rim dan tayar atau komponen lain. Supaya anda tidak terkeliru apabila menentukan gejala stereng bergetar dan membuatkan anda lebih berhati-hati, kami akan memberi tips untuk mengetahui sebab-sebab stereng kenderaan anda bergetar.



  • Rim

Jika anda merasakan stereng anda bergetar pada kelajuan tertentu, penyebabnya mungkin masalah pada rim anda. Sebabnya, terdapat kerosakan pada bahagian rim, yang menyebabkan putaran tidak stabil dan menyebabkan getaran pada stereng.

Apabila putaran rim tidak stabil, stereng pada umumnya akan bergetar pada kelajuan tinggi. Anda tidak merasakan getaran sewaktu memandu dengan perlahan, ia biasanya hanya muncul pada kelajuan melebihi 60 km/jam. Segera membaiki kerosakan pada rim anda dan lakukan pengimbangan.

  • Tayar

Tayar juga boleh menyebabkan stereng bergetar. Sebabnya ialah terdapat kerosakan pada struktur tayar yang menyebabkan tayar ‘benjol’ dan mengganggu putaran tayar, sehingga menjadikan stereng bergetar. Gejala serupa dengan kerosakan pada bahagian rim, getaran pada stereng muncul pada kelajuan tertentu. Stereng akan terus bergetar walaupun benjolan pada tayar hanya sedikit.

Anda juga dinasihatkan untuk menggantikan tayar yang benjol dengan tayar ganti atau segera pergi ke pusat servis tayar untuk pengendalian cepat, kerana tayar yang benjol sangat terdedah untuk meletup dan sangat berbahaya semasa memandu.

  • Sudut keselarasan roda

Tayar mempunyai sudut keselarasan yang perlu diselaraskan secara berkala melalui proses spooring. Sudut keselarasan pada roda kemungkinan akan berubah apabila dilanggar oleh lubang. Sudut keselarasan roda yang telah berubah sama ada sudut camber, caster atau toe in/out ke tahap tertentu akan menjadikan getaran pada stereng. Oleh itu, lakukan spooring dan balancing secara berkala atau sekurang-kurangnya setiap enam bulan.

  • Brek cakera (disc brake)

Keadaan brek cakera yang rosak berpotensi membuatkan stereng bergetar, terutamanya apabila membrek. Brek cakera yang rosak juga sangat berbahaya kerana ia akan mengganggu prestasi brek. 

  • Bearing roda haus

Bearing roda yang dipakai telah haus akan menjadikan stereng bergetar. Malah getaran akan dirasai semasa menyeberangi jalan yang rosak pada kelajuan tinggi. Untuk mengatasi masalah ini boleh dilakukan dengan menukar bearing.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here