3 bahan yang anda selalu temui ini rupanya boleh membuat cat kereta rosak

3769

Siapa yang tidak mahu keretanya mempunyai cat luaran yang sempurna. Tiada kecacatan, calar, dan kelihatan berkilat. Tetapi bagaimana jika satu hari keadaan cat kereta kegemaran anda rosak. Dan ternyata, terdapat beberapa bahan yang sebenarnya anda sering temui dan menggunakan setiap hari yang boleh menyebabkan cat kereta rosak. Apakah bahannya? Dipetik dari cintamobil.com, berikut adalah tiga daripada mereka:

1.) Najis burung

Selalu letak kereta di tempat terbuka? Berhati-hati dengan kereta anda yang berkemungkinan tinggi akan terdedah kepada kotoran najis burung. Di samping kelihatan menjijikkan dan menyebabkan bau yang tidak menyenangkan, ternyata najis burung ini boleh menjadi punca cat kereta rosak.



Najis burung mempunyai kandungan asid dan bersifat kasar. Jika anda meninggalkan kotoran yang terdedah pada permukaan cat kereta, ia akan membuat cat tersebut rosak. Biasanya ia bermula dengan tanda lokasi bekas najis burung di permukaan cat kereta anda. Tanda ini sukar untuk dihapuskan dan mengganggu struktur cat kereta anda.

2.) Bahan api

Pernahkah anda melihat seorang pemilik kereta yang mengisi bahan bakar di stesen minyak tetapi minyak yang diisi melimpah keluar keluar dari tangki? Berhati-hati jika itu berlaku kepada anda. Kerana selain membazirkan bahan bakar, bekas bahan bakar yang melekat pada sebahagian badan kereta juga akan membuat cat kereta rosak.

Bahan kimia dalam bahan api akan merosakkan zarah dalam salutan cat kereta anda. Oleh itu, lebih baik untuk mengisi bahan api sehingga ia habis untuk mengelakkan bahan api yang melimpah. Selain itu, perhatikan juga kepada kakitangan stesen minyak supaya tidak ada bahan bakar yang menitis dari hos pengisian dan terkena pada cat pada kereta anda.

3.) Abu rokok

Ini adalah amaran kepada perokok yang masih sering merokok semasa memandu. Selain bahaya kesihatan, abu rokok di permukaan cat kereta juga akan merosakkan cat kereta. Kerana abu rokok akan merosakkan zarah dalam salutan cat pada kereta anda.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here