Lelaki ini bina litar drift di sekeliling rumah sendiri

1660

Takeshi Teruya berkeinginan bina litar drift di sekeliling rumah sendiri. Berasal dari Jepun, Teruya berpindah ke Hamilton, New Zealand pada tahun 2007 di mana dia meneruskan pengajiannya dan menghabiskan masa bersaing dalam pertandingan drifting.

Teruya berkata bahawa dia suka akan drifting sejak dia belajar memandu dan terlibat secara aktif dalam sukan permotoran selama bertahun-tahun.



Suatu hari semasa menghadiri acara kereta, Teruya dapat inspirasi untuk bina litar drift di sekeliling rumah sendiri. “Beberapa tahun yang lalu, saya menghadiri Festival Leadfoot di Hahei di mana perlumbaan berlaku di hadapan motor sport Kiwi, Rod Millen,” kata Teruya.

“Ia benar-benar memberi inspirasi kepada saya, jadi apabila saya kembali, saya mula merancang bagaimana saya boleh mempunyai trek saya sendiri di rumah saya.”

Menurut mekanik berusia 37 tahun itu, tanah di Jepun tidak hanya terhad, tetapi juga sangat mahal untuk dibeli. Apabila dia menemui tanah di New Zealand pada sebuah pesta pada tahun 2013, Teruya yakin bahawa dia harus membelinya.

Dengan harga $ 270,000 New Zealand Dollar, atau bersamaan dengan RM 778,707, dia membeli sebuah rumah dan memulakan pembinaan di trek drift sepanjang 160 meter. Kerana dia membina sebagian besar litar itu sendiri, dia mampu membina litar drift dengan hanya RM46,499.

Teruya juga tidak bimbang tentang jiran, kerana kebanyakan penduduk di kejiranannya adalah pencinta kereta. Mereka juga membantu melancarkan projek itu dengan memberikan tenaga kerja untuk menyiapkan litar itu. Tetapi isterinya, pada mulanya bukan penggemar sukan permotoran.

“Siapa yang waras untuk membina litar drift di sekitar rumah sendiri?” Dia berkata tetapi kemudian menyatakan bahawa dia suka bermain di trek dengan dua anak perempuan mereka. “Litar ini menjadi tempat saya dan anak-anak bermain, jadi sekarang kami tidak perlu pergi ke taman lagi.”

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here