Tayar kenderaan tenggelam dalam lumpur, lakukan perkara ini

6767

Apabila memandu ke pantai atau hutan, ada kemungkinan tayar kereta terperangkap di permukaan pasir atau lumpur. Jika tayar kenderaan tenggelam, jangan panik, lakukan saja lima perkara ini.

Tekan pedal minyak secara perlahan

Apabila tayar kereta terperangkap dalam pasir atau lumpur, jangan paksa diri anda untuk menekan pedal minyak dengan mendalam. Terutamanya untuk kereta yang menggerakkan dua roda. Jika melakukannya, besar kemungkinan tayar kenderaan anda akan tenggelam lebih dalam ke permukaan pasir atau lumpur.



Yang perlu anda lakukan terlebih dahulu ialah memeriksa sama ada permukaan pasir atau lumpur padat atau tidak. Selepas itu, tekan pedal minyak kereta anda perlahan-lahan. Jika tayar merasakan tergelincir, segera lepaskan kaki dari pedal minyak.

Alaskan permukaan tayar dengan batu atau kayu

Langkah seterusnya, sandarkan tayar kereta anda dengan batu atau kayu untuk membantu meningkatkan cengkaman. Caranya, letakkan kayu atau batu pada roda sebagai landasan.

Jika kereta anda mempunyai pemacu roda belakang, letakkan kayu atau batu di roda belakang. Sebaliknya, letakkan di depan jika kereta yang anda gunakan mempunyai pemacu roda hadapan.

Kurangkan tekanan angin tayar

Sekiranya tayar tidak mendapat cengkaman, cubalah mengurangkan tekanan angin sekitar 20-25%. Contohnya, jika tayar kereta mempunyai tekanan 35Psi, anda boleh mengurangkan tekanan sekitar 7-8Psi.

Dengan tekanan angin tayar yang dikurangkan, tayar boleh mencengkam pada permukaan pasir atau lumpur, dan memudahkan untuk keluar apabila terperangkap.

Tarik menggunakan kenderaan lain

Jika tayar kereta terperangkap dalam pasir atau lumpur, dan terlalu dalam, lebih baik jika anda tidak menekan pedal minyak terlalu dalam jika tayar sukar diputar kerana ia boleh mengganggu komponen lain.

Cuba minta bantuan dari kenderaan lain untuk menarik kereta anda dari lumpur atau pasir lumpur yang memerangkap kereta anda, atau hubungi pasukan khas yang ditugaskan dengan khusus menangani masalah seperti ini.

 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here