Waspada terhadap ciri bengkel kereta berikut

4170

Adalah penting untuk mengetahui ciri-ciri bengkel mekanik yang tidak jujur. Ini untuk mengelakkan kereta anda kembali rosak selepas diselenggara oleh mekanik di bengkel.

Setiap bengkel mesti mempunyai pasukan mekanikal. Mekanik ditugaskan untuk memeriksa kerosakan kenderaan dan membaikinya. Termasuk membuat penggantian alat ganti.



Selain itu, terdapat banyak mekanik kedai yang tidak bertanggungjawab. Malah, mereka bukan sahaja datang dari bengkel yang tidak formal, tetapi ada juga yang bekerja di bengkel rasmi. Jadi, agar anda tidak terperangkap dalam tindakan penipuan mekanik ini, kenali ciri-cirinya.

Menukar alat ganti yang tidak perlu ditukarĀ 

Ciri-ciri mekanik yang bertujuan untuk menipu pengguna biasanya akan menggantikan alat ganti yang masih elok dan tidak perlu ditukar. Malah, keputusan yang mereka buat hanyalah berdasarkan cerita dari aduan pengguna.

Biasanya, saranan penggantian alat ganti kerap dilakukan tanpa mereka mengesan lebih banyak tentang kerosakan pada kenderaan anda.

Simpan bahagian terpakai dari kereta anda

Selepas mencadangkan untuk menggantikan bahagian-bahagian tanpa memeriksa terlebih dahulu, biasanya terdapat ciri lain bengkel mekanik yang tidak jujur. Ianya adalah dengan menyimpan bahagian dari kereta anda yang telah diganti dengan cadangan penukaran alat ganti oleh mereka terutama pada bahagian sistem dan enjin kereta.

Ramai yang tidak menyedari hal ini, kerana dianggap bahawa bahagian-bahagian yang telah diganti, tidak lagi berfungsi dan tidak boleh digunakan. Walaupun anda tidak pernah tahu, sama ada bahagian dalam kereta anda benar-benar diganti atau hanya dikeluarkan dan dipasang semula selepas dibersihkan terlebih dahulu.

Harga perkhidmatan terlalu mahal

Anda juga harus mengelakkan daripada pergi ke bengkel mekanik yang tidak jujur dengan cara menaikkan harga servis perkhidmatan. Untuk mengelakkan ini, anda harus terlebih dahulu bertanya berapa banyak kos perkhidmatan apabila anda akan membuat pembaikan dalam bengkel. Sekiranya harganya tidak munasabah, anda harus berubah ke bengkel yang lain.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here