Bagaimana mengesan kerosakan turbo dalam enjin kereta

11045

Apabila teknologi berkembang, banyak kereta kapasiti enjin kecil yang beredar telah mula menggunakan turbo pada enjin. Salah satu tujuannya adalah untuk mempunyai prestasi dan kelajuan.

 



Malah, untuk peminat prestasi dan kelajuan, masih mempercayakan aplikasi turbocharger sebagai pilihan yang paling kuat untuk meningkatkan kuasa enjin kereta.

Pengguna perlu mengambil perhatian bahawa komponennya mungkin tidak berfungsi secara optimum. Penyebab umum ialah kebocoran, kesan pada roda turbin atau bilah roda pemampat dan kehilangan kuasa.

Terdapat sekurang-kurangnya dua perkara paling asas untuk mengesan turbo tidak berfungsi, iaitu kebocoran minyak dan kehilangan kuasa.

Langkah pemeriksaan dapat dilakukan dengan memeriksa dan mengeluarkan hos udara dari penapis untuk mendapatkan akses ke housing compressor turbo. Komponen ini harus kering tanpa basah.

Selepas itu, putarkan kipas kompresor dan pastikan putaran yang terhasil mestilah lancar dan tiada geseran atau tersekat. 

Selepas itu periksa roda pemampat (pergerakan ke kiri dan kanan) compressor wheel yang berhubung dengan turbine wheel mesti berada dalam keadaan standard, tidak serong dan compressor wheel tidak sepatutnya mempunyai sebarang hubungan sama sekali dengan housing compressor turbo.

Masalah turbo biasanya disebabkan oleh kemasukan benda asing seperti debu, pasir halus yang memasuki housing penapis udara.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here