Sebab kenapa banyak kereta mewah ditinggalkan di Dubai

6620

Khabar angin mengenai supercar atau kereta mewah ditinggalkan di Dubai bukanlah fenomena. Ini telah disahkan oleh Emiriah Arab Bersatu (UAE), seperti yang dilaporkan oleh otosia.com.

Fenomena ini berlaku kerana krisis kewangan dan realiti sebenar yang menimpa orang asing selepas memindahkan perniagaan mereka ke bandar terbesar di UAE itu.



Untuk  maklumat, lebih daripada 3 juta penduduk yang berdaftar di Dubai, hanya 15 peratus adalah penduduk pribumi. Disebutkan, penduduk pribumi bukanlah orang yang tergolong dalam mengabaikan kereta di tempat-tempat seperti lapangan terbang atau tepi jalan.

Di samping itu, pemilik kereta mewah ditinggalkan di Dubai yang terbengkalai ini juga tidak diketahui. Mungkin mereka meninggalkan Dubai kerana masalah kewangan. Kerana di sana, apa-apa hutang jika tidak dibayar boleh menyebabkan seseorang itu dipenjara.

Dubai juga merupakan lokasi strategik untuk pengubahan wang haram. Ini kerana bandar ini mempunyai reputasi sebagai pusat perniagaan yang unggul dan peraturan yang tidak terlalu ketat.

Malah pelancong di Dubai keluar dan masuk secara terus menerus. Dengan itu, ia meningkatkan keperluan standard seperti restoran, spa, atau hotel.

Setakat ini, Dubai terkenal dengan gaya hidupnya. Jika di bandar-bandar lain termasuk Malaysia, Mercedes-Benz adalah kereta mewah. Di Dubai, kereta sedemikian adalah kereta yang digunakan untuk kegunaan harian.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here