Ferrari 250 GTO harga RM182 juta, tiada kotak gear kini bicara di mahkamah

1796

Pengumpul kereta yang berasal dari Amerika, Bernard Carl telah menjual sebuah Ferrari 250 GTO 1962 untuk RM182 juta kepada penjual kereta klasik British, Gregor Fisken pada tahun 2017.

Jentera ini ialah unit kedua daripada 36 buah Ferrari 250 GTO yang pernah dihasilkan. Ia dilengkapi dengan sejarah perlumbaan yang panjang dan mengagumkan.



Apa yang tidak ada, menurut foxnews.com, adalah transmisi manual 5-kelajuan asal kenderaan itu.

Komponen ini telah diganti dan dimiliki oleh pihak ketiga pada masa jualan. Kereta klasik ini bernilai lebih tinggi apabila ia dilengkapi dengan semua komponen asalnya.

Gregor Fisken telah menjual semula Ferrari itu untuk jumlah yang tidak didedahkan, tetapi ingin memaksa penghantaran kotak gear. Dia mendakwa di Mahkamah Tinggi di London bahawa dia membeli kereta itu dengan pemahaman bahawa dia boleh menjual semula kereta itu selepas membelinya.

Dilaporkan bahawa pengaturan telah ditetapkan demikian, tetapi ada pihak-pihak tidak bersetuju dengan spesifikasinya, termasuk bayaran RM103,362 kepada pihak ketiga.

Pihak Carl berhujah bahawa apa-apa perjanjian pembelian antara dia dan Fisken dibatalkan apabila kereta itu dijual lagi. Tetapi juga menyatakan bahawa dia akan berhutang RM2,067,250 untuk mendapatkan kotak gear. Kes ini sedang dibicarakan di mahkamah dan tidak jelas apabila keputusan akan dicapai.

GTO 250 berasingan dilelongkan RM182 juta pada 2018, menjadikan harga RM200 juta termasuk yuran yang menjadikannya kereta paling mahal yang dijual secara umum. Walau bagaimanapun, GTO 250 yang lain dilaporkan telah berubah tangan awal tahun ini dalam urus niaga peribadi berbentuk RM289 juta.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here