Adakah benar bahawa juara dunia Moto2 tidak akan berjaya dalam MotoGP?

1201

Memasuki akhir tahun 2019, dunia perlumbaan MotoGP masih menjadi perbincangan. Antaranya ialah tentang kelas Moto2 yang merupakan kelas yang membawa kepada MotoGP. Walaupun ia merupakan salah satu kelas kejohanan, pelumba juara dunia Moto2 terbukti tidak akan berjaya secara langsung dalam MotoGP. 

 juara dunia Moto2 tidak akan berjaya

Apabila Alex Marquez diumumkan akan menjadi rakan sepasukan bersama abangnya yaitu Marc Marquez, ramai yang menganggap juara dunia Moto2 tidak akan berjaya dan dia masih tidak bersedia untuk bersaing dalam kelas MotoGP. Walaupun Alex Marquez telah memenangi gelaran dunia Moto2 2019.



Rupa-rupanya apabila disemak semula sejarah, tidak semua juara dunia Moto2 berjaya dalam kelas MotoGP. Adakah andaian itu betul? Mari lihat juara dunia Moto2 yang tidak berjaya dalam MotoGP.

Pertama kali dibuka pada tahun 2010, kelas Moto2 pertama kali dimenangi oleh Toni Elias. Selepas 5 musim di MotoGP tanpa gelaran, Toni Elias “turun pangkat” ke Moto2 dan langsung bergelar juara.

 juara dunia Moto2 tidak akan berjaya
Toni Elias

Setelah itu, pelumba dari Sepanyol ini kembali ke MotoGP dengan menyertai pasukan LCR Honda. Malangnya pada musim MotoGP 2011, Toni Elias tidak dapat mengulangi prestasinya apabila bersama Moriwaki dalam kelas Moto2.

Selain itu, Pol Espargaro, juara dunia Moto2 2013 yang naik ke kelas MotoGP dengan menyertai pasukan Yamaha Tech3.

 juara dunia Moto2 tidak akan berjaya
Pol Espargaro

Tiga musim menunggang Yamaha YZR-M1, pelumba dari Sepanyol itu tidak pernah memenangi podium, sebelum berpindah ke KTM pada 2017.

Hal ini serupa dengan Franco Morbidelli, juara dunia Moto2 2017 yang juga tidak pernah memenangi podium setakat ini.

Selain itu, terdapat beberapa pelumba yang bukan juara dunia Moto2, tetapi berjaya dalam MotoGP.

Seperti Maverick Vinales, Alex Rins, Jack Miller dan Fabio Quartararo, yang boleh mencapai podium dalam MotoGP.

Jack Miller bahkan menjadi contoh utama, di mana pelumba dari Australia itu tidak naik kelas Moto2 dari Moto3, tetapi melompat terus ke MotoGP.

Terbukti, terdapat 2 pelumba dari kelas Moto2 yang boleh berjaya dalam MotoGP.

Contoh pertama ialah Johann Zarco, juara dunia Moto2 2015-2016 yang boleh memenangi 6 podium dalam MotoGP. Contoh kedua? Sudah tentu Marc Marquez, juara dunia Moto2 2012 yang menang 6 kali juara dunia MotoGP.

Sekarang kita tunggu, sama ada Alex Marquez boleh membuktikan prestasinya sebagai juara dunia Moto2 dalam MotoGP 2020?

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here