Alex Marquez secara rasmi gantikan posisi Jorge Lorenzo

1480

Honda Racing Corporation (HRC) secara rasmi mengumumkan bahawa juara dunia Moto2 2019, Alex Marquez secara rasmi gantikan posisi Jorge Lorenzo yang memutuskan untuk bersara pada akhir musim.

Alex, 23, telah menandatangani kontrak dengan Estrella Galicia 0.0 Marc VDS untuk Moto2 musim depan, selepas gagal mendapatkan persetujuan dengan Pramac Racing untuk beraksi di MotoGP.



Alex Marquez secara rasmi gantikan posisi Jorge Lorenzo dan akan berganding dengan abangnya yang juga juara dunia MotoGP musim ini, Marc Marquez. Dengan cara itu, mereka berjaya merealisasikan impian turun bersama dalam MotoGP bersama-sama dan dalam pasukan yang sama, serta merangkul 10 gelaran dunia.

kontrak hanya setahun

Walau bagaimanapun, Alex Marquez hanya mendapat kontrak satu tahun, yang bermakna kontrak akan tamat pada penghujung tahun 2020, seperti kebanyakan pelumba MotoGP lain.

Pelumba yang juga juara dunia Moto3 2014 ini akan menjalani ujian percubaan selepas musim MotoGP di Litar Ricardo Tormo, Valencia, pada 19-20 November dan Litar Jerez, pada 25-26 November.

Kenyataan Rasmi HRC

Honda Racing Corporation dengan bangga mengumumkan kemasukan juara dunia dua kali, Alex Marquez. Pelumba muda Sepanyol itu akan menyertai Repsol Honda dalam kontrak satu tahun.

“Dia akan bangkit dari kelas menengah untuk bertemu juara dunia lapan kali Marc Marquez pada 2020 ketika menduduki kelas tertinggi di atas RC213V.”

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here