Jorge Lorenzo umum persaraan selepas gagal menyerlah MotoGP 2019

1568

Mempunyai gelaran dunia MotoGP lima kali, Jorge Lorenzo umum persaraan dari dunia MotoGP. Dia berasa bersyukur tetapi juga merasakan dirinya mengecewakan Honda.

Jorge Lorenzo umum persaraan dari MotoGP agak mengejutkan. Dalam sidang akhbar di Valencia, beliau berkata keputusan itu dibuat selepas edisi MotoGP Malaysia.



Lorenzo dilihat beberapa kali cuba mengawal emosi semasa sidang media. Selain menjelaskan alasan mengapa dia memutuskan untuk bersara, Lorenzo meminta maaf kepada Honda dan pengurus pasukan Alberto Puig.

Lorenzo merasakan dirinya sangat mengecewakan musim ini. Dia bercerita tentang kali pertama keputusan Honda untuk merekrutnya.

“Pada masa itu saya berkata, Alberto tidak membuat kesilapan untuk mengambil penunggang yang salah, percaya kepada saya dan anda tidak akan kecewa. Saya harus mengatakan bahawa saya mengecewakannya (Puig, red) Mengecewakan Honda, Takeo, Kuwata, dan Nomura-san (Presiden HRC ), “kata Lorenzo.

Walau bagaimanapun, Lorenzo mendakwa keputusannya adalah yang terbaik, untuk dirinya sendiri dan juga untuk Honda. Dia merasakan dia tidak dapat lagi berjuang untuk mengumpul mata atau hanya berada di lima teratas, bahkan di podium.

“Saya fikir kami adalah pemenang, yang hanya perlu berjuang untuk menang,” katanya.

Pada masa yang sama, sepanjang karirnya, Lorenzo merasa dirinya bertuah. Kerana, sesetengah orang tidak dapat mencapai apa yang telah dicapai. Terutama mereka yang tidak dapat keinginan untuk berlumba dan harus kembali bekerja seperti orang secara umumnya.

“Saya selalu merasa sangat bertuah dan bersyukur,” katanya.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif, Dorna Cermelo Ezpelata menambah bahawa hari Lorenzo yang bersara adalah hari yang sangat istimewa. Dia merancang untuk menjadikan Lorenzo sebagai legenda MotoGP apabila MotoGP Sepanyol yang akan datang, di Jerez.

“Jorge adalah juara dunia lima kali, bersaing di kalangan beberapa pelumba terbaik dalam sejarah. Kami bercakap dengan FIM dan saya gembira untuk mengatakan, Jorge akan menjadi Legenda MotoGP semasa Grand Prix Sepanyol berikutnya di Jerez,” jelas Ezpelata .

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here