Siri 1 – Panduan Istilah Teknikal Motosikal

1438

Artikel ini sekadar berkongsi dengan pembaca setia yang rasanya banyak menggunakan motosikal. Kami akan kongsikan Istilah Teknikal motosikal ini mengikut Siri.

A) Apakah kapasiti?



Kapasiti, atau ‘anjakan’, enjin pembakaran dalaman adalah ukuran tradisional saiznya dan oleh itu memberikan petunjuk mentah terhadap prestasinya. Dalam terma yang sangat mudah kapasiti yang lebih besar, lebih banyak campuran bahan api,udara mengalir dan terbakar.

Khususnya, keupayaan enjin ialah jumlah keseluruhan omboh di dalam silinder di mana pergerakan tunggal dari kedudukan tertinggi (pusat mati teratas – TDC) ke kedudukan paling rendah (bawah mati pusat – BDC). Ukuran biasa adalah ‘cc’ (untuk sentimeter padu) walaupun di Amerika di panggil ‘Ci'(untuk inci padu) tetap biasa. Dalam enjin yang lebih besar, ‘liter’ juga dirujuk, di mana enjin 1500cc juga dipanggil 1.5litre.

B) Apa kah Bore dan stroke?

Bore adalah diameter silinder manakala stroke adalah jarak piston yang bergerak dalam pergerakan tunggal dari bawah ke kedudukan teratas. Oleh itu, dalam enjin dengan 4cm (40mm) dan 4cm (40mm) lejang.

Kapasiti silinder dikira menggunakan pi radius Pi x, iaitu 3.1415 x 2 kuasa dua (2 ialah separuh diameter dan dengan itu jejari), yang memberikan kawasan silinder = kira-kira 12.6, yang kemudiannya didarabkan oleh lubang (4) untuk memberikan 50.3cc. Sudah tentu, jika terdapat lebih daripada satu silinder, angka itu kemudian didarabkan dengan jumlah silinder untuk memberikan kapasiti total.

Sudilah kiranya pembaca untuk mengikuti Siri seterusnya dalam tajuk :-
Panduan Istilah Teknikal motosikal

 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here