Kamera AES-bagaimana sesebuah unit berfungsi?

4544

Tester tidak tahu sama ada perlu ketawa atau menangis. Apabila mendengar pelbagai taktik dan teknik penunggang motosikal dan pemandu kereta dalam cubaan menyelamatkan diri dari terperangkap oleh kerdipan lampu flash AES . Kamera ini biasanya digunakan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).

Bagaimana AES berfungsi?



Pencetus AES berfungsi dengan menentukan berapa banyak masa yang diperlukan oleh kenderaan untuk bergerak melalui jarak yang ditetapkan. Ingat formula, Kelajuan ​​= Jarak dan Masa ?

Terdapat dua jenis sensor:

 

1) Sensor gelung Piezo atau induktif tertanam di jalan raya. Ini adalah untuk mengesan kelajuan “perlahan” ke atas had. Sistem ini juga digunakan untuk mengesan lalu lintas di beberapa persimpangan.

2) Pengesan radar dilampirkan di luar perumahan kamera. Ini mengesan kenderaan yang bergerak pada kelajuan yang lebih tinggi.

Bagi pengesan jalan raya, sepasang tertanam beberapa jarak sebelum kamera. Lebih awal kenderaan itu melewati kedua-duanya, semakin cepat ia bergerak.

Radar berfungsi dengan memantul gelombang mikro objek. Semakin cepat gelombang kembali ke pengesan, objek yang lebih dekat adalah pada pengesan.

 

Unit pemprosesan mengira perbezaan masa antara apabila gelombang pertama dikembalikan kepada gelombang berikutnya. Semakin pantas mereka kembali, semakin cepat kenderaan bergerak.

Contoh:

Mari kita anggap kedua-dua pengesan atau gelombang radar adalah 20 meter, dan kereta itu melintasi dalam 0.5 saat.

Kelajuan = 50m / 5 saat = (20/1000) km / (2/3600) hr = 0.02 km / 0.00014 jam = 142 km / j.

 

 

 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here