3 dalam 1-Honda X ADV 750

4303

“Konsep Pengembaraan Bandar”. Honda tidak mengambil masa yang lama dalam merealisasikan anjakan dari konsep kepada pengeluaran dan namanya berubah dari “Konsep Pengembaraan Bandar” kepada Honda X-ADV 750.

Apakah Honda X-ADV 2018?



Ia adalah motosikal crossover baru dan bukanlah sebuah motosikal hanya dengan satu kategori sahaja. Honda X-ADV di adun dengan gaya pengembaraan(Adventure) dan off road. Empat piston radial mount brek dan berprestasi dengan enjin berkembar kembar 745cc .

Automatic Dual Clutch Transmission (DCT)

Sistem ini menggunakan dua cengkaman. Gear 1,3 dan 5, sementara gear 2, 4 dan 6 dengan mainshaft untuk setiap klac terletak di dalam yang lain. Setiap klac dikawal secara bebas oleh litar elektro hidrauliknya sendiri.

Terdapat dua mod automatik dan mod MT untuk perubahan gear manual. Mod D standard automatik memilih nisbah yang lebih rendah dibandingkan dengan jentera lain yang dilengkapi DCT.

Mod S (yang beranjak naik dan turun pada rpm yang lebih tinggi daripada mod D untuk perjalanan yang lebih sporty) menawarkan tiga tahap prestasi untuk memenuhi keutamaan penunggang setiap peringkat diprogramkan dengan tindak balas yang lebih agresif untuk X-ADV.

Suis G yang diposisikan di sebelah kanan panel instrumen. Satu ciri yang telah dinikmati oleh penunggang Africa Twin, menolak suis G dalam sebarang mod menunggang meningkatkan daya tarikan dan kawalan jentera dengan mengurangkan jumlah slip klac semasa perubahan gear.

Enjin

745cc X-ADV, enjin berkembar silinder SOHC 8-cecair yang disejukkan cecair direka untuk memberikan hentakan rendah ke bawah dari rpm rendah melalui jarak pertengahan.

Dikombinasikan dengan nisbah yang lebih rendah dari DC, ia memberikan percepatan pintar dan cepat kedua-duanya terhenti dan 18 mph (30km / j).

Kuasa puncak adalah 54 HP (40.3kW) @ 6,250rpm dengan tork maksimum 50 kaki / lb TQ (68Nm) @ 4,750rpm. Bagi varian 2018, had rpm telah dinaikkan kepada 7,500 rpm untuk membolehkan penggunaan semulajadi enjin bagi mencapai ke rpm yang lebih tinggi.

X-ADV 2018 di lengkapi Kawalan Torque Honda Selectable (HSTC). Terdapat 2 Tahap, iaitu Tahap 1 membolehkan beberapa putaran roda belakang pada batu atau kotoran.

Sementara Tahap 2 memberikan daya tarikan yang mengagumkan pada jalan yang licin. Menolak dan menahan butang menghidupkan HSTC.

Enjin di hidupkan melalui satu badan pendikit 36mm dan PGM-FI mengoptimumkan bahan api dan nisbah angin tepat dan masa pencucuhan yang diperlukan untuk pembakaran lengkap dan bersih.

Ia adalah EURO4 yang mematuhi pelepasan CO2 sebanyak 81g / km dan penggunaan bahan api 64 MPG (27.5km / l) (mod WMTC).Serta mampu bagi jarak perjalanan sejauh 300 km dengan bahan api 13.1 liter (3.46 galon).

Kesimpulannya setelah seminggu menunggang uji  Honda X ADV – 750, ialah tidak menyesal memiliki dan teramat rugi tidak mencoba menunggang.

Kami buktikan kenyataan tersebut dengan menyertai Konvoi Jelajah 7 negeri di Semenanjung bersama bikers Agro Bank Sempena Sambutan 50 Tahun Agro Bank.

Perjalanan di mulakan dari Kuala Lumpur – Perak-Kedah-P.Pinang-Perlis-Kelantan Terengganu dan Pahang.1,555km berjaya di tempohi dengan Honda X ADV 750 ini tanpa sebarang masaalah.

Lokasi paling menyeronokkan dan ujian paling getir di lakukan ialah dari Gerik,Perak menempuhi bukit dengan pelbagai selekoh serta permukaan jalan raya yang tidak rata menuju ke Jeli, kelantan.

Antara ujian yang dapat di lakukan untuk X ADV ini ialah suspensi ketika mengambil selekoh pendek,tajam dan selekoh panjang.

Tayar

Cengkaman tayar yang sekilas pandang bukan untuk kegunaan di selekoh,namun jangkaan saya meleset,jelas tayar yang dibekalkan pada model ini terpuji dan bersesuaian dengan karektor Skuter.

Ujian terhadap rentapan kuasa enjin (Engine Breaking) ketika gear di turunkan dari gear tinggi kepada gear rendah cukup hebat dan menyakinkan penunggang.

Pengurangan pengunaan brek amat ketara ketika memasuki selekoh ,di tambah lagi dengan pengunaan transmisi manual yang boleh di tukar tanpa perlu menghentikan skuter.

Kemampuan

Ada yang bertanya ,mampukah skuter ini memanjat bukit yang tinggi dengan karekter sedemikian rupa? Jawapannya lebih dari mampu,malahan boleh memecut tanpa sebarang halangan mahupun sekatan.Itu kelebihan Honda X ADV 750 dengan Dual Transmisi.

Tiada erti semput dalam situasi tersebut.Terus terang saya katakan ini lah Skuter Yang Terbaik pernah saya uji setakat ini.

Tahniah Honda berjaya menghasilkan jentera yang cukup mantap..Tidak menyesal memilikinya dan terasa teramat rugi jika tidak mencuba. Ini lah Skuter masa kini,saya kategorikan X ADV 750 ini sebagai 3 dalam 1.

Iaitu kategori Skuter,kategori Superbike dan kategori Enduro.Kenapa saya berkata sedemikian,uji lah model ini dan Anda akan ketahui kebenarannya.

 

 

1 KOMEN

  1. Tahniah Dr Joey yg mengetuai konvoi kembara Argo Bank semuga trus maju dgn X ADV.
    ANDA HERO AGRO BANK YG ????????????

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here