Mercedes-Benz cipta bateri kereta elektrik dari air laut

1621

Mercedes-Benz secara diam-diam mencipta bateri kereta elektrik yang diperbuat dari ekstrak air laut. Dengan kerjasama IBM Research, bateri ini dikatakan lebih baik daripada bateri lithium-ion.

bateri kereta elektrik

Bateri ini mempunyai kelebihan seperti kecekapan kos pengeluaran, keupayaan yang lebih tinggi dan tahap keselamatan yang lebih baik daripada bateri biasa.



Bateri ini juga boleh membantu mengurangkan ketoksikan alam sekitar dan mempunyai kadar pelepasan dan kadar pengecasan lebih cepat daripada bateri lithium-ion.

bateri kereta elektrik

Tidak diketahui bagaimana Mercedes-Benz akan menerapkan teknologi IBM kepada kereta elektrik EQ. Walau bagaimanapun, bateri ini seolah-olah alternatif dari Mercedes-Benz untuk dapat bersaing dengan jenama pengeluar lain dalam segmen kereta elektrik.

Walaupun mempunyai nama besar dalam industri automotif, kereta elektrik Mercedes-Benz ini tidak dapat mengatasi populariti kereta konvensional. Hanya Mercedes-Benz EQC 400 4MATC yang dianggap paling menonjol pada ketika ini.

bateri kereta elektrik

Walau bagaimanapun, kereta elektrik dengan tenaga 400hp berorientasikan kepada kemewahan, bukan kecekapan. Dalam perancangan, Mercedes-Benz akan memperluaskan rangkaian EQ kepada 10 model menjelang tahun 2022.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here