Fernando Alonso buat pertama kali sertai Rally Dakar 2020

1423

Kali pertama menyertai Rally Dakar, bekas juara dunia Formula 1, Fernando Alonso akan menyertai pasukan Toyota Gazoo Racing dan menggunakan Toyota Hilux di Rally Dakar 2020.

Fernando Alonso

Rally Dakar 2020 akan diadakan di Arab Saudi, bermula pada 5 Januari 2020, Ahad ini di Jeddah dan akan tamat pada 17 Januari di Qiddiya. Para peserta akan menjalani 12 peringkat persaingan dalam edisi ke-42 Rally Dakar ini.



Buat kali pertama dalam sejarah, Rally Dakar diadakan di Arab Saudi. Fernando Alonso adalah salah seorang peserta baru di rally yang mempunyai jarak sejauh 7,500 km, termasuk 5,000 km dari peringkat khas ini.

Dia bertanding di bawah bendera Toyota Gazoo Racing yang berpangkalan di Afrika Selatan dan akan menggunakan Toyota Hilux. Enjin 5,000 cc V8 Toyota Hilux yang digunakannya mempunyai 385hp.

Fernando Alonso

Pasukan ini menurunkan empat pelumba. Salah seorang daripada mereka adalah Nasser Al-Attiyah, juara rally Dakar tahun lalu di Peru. Juga pelumba yang berpengalaman, Giniel de Villiers dari Afrika Selatan dan Bernhard Ten Brinke (Belanda).

Dalam Rally Dakar 2020 ini, Fernando Alonso akan menggunakan Toyota Hilux bernombor 301. Alonso diiringi oleh co-driver, Marc Coma yang memenangi Rali Dakar sebanyak lima kali dengan menggunakan motosikal KTM.

Fernando Alonso

Nasser Al-Attiyah sebagai juara bertahan menggunakan nombor 300, Giniel de Villiers menggunakan nombor 304 dan Bernhard Ten Brinke menggunakan nombor 307. Alonso merasa tercabar dengan pengalaman pertamanya di Rally Dakar ini.

 

 

 

 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here