5 selebriti dunia pemilik kereta sport unik dengan harga sangat tinggi

2697

Adalah biasa bagi selebriti dunia untuk memesan kereta sport secara khusus, yang berbeza daripada model lain. Sudah tentu, mereka tidak akan memikirkan tentang kos tambahan yang perlu dibelanjakan untuk keperibadian mereka.

Apabila anda mempunyai banyak wang pastinya lebih mudah untuk memiliki sebuah kereta mewah. Walau bagaimanapun, untuk selebriti, ia lebih sukar. Ini kerana, kenderaan yang digunakan juga harus mencerminkan keperibadian pemiliknya.



Berikut adalah 5 selebriti dunia yang mempunyai kereta sport yang unik:

1. Maybach Exelero (Jay-Z)

Jay-Z kini menjadi rapper terkaya di dunia. Ternyata, dia juga seorang peminat kereta dan menyedari bahawa Maybach Exelero adalah salah satu kereta paling mahal di dunia, yang bernilai USD8 juta atau bersamaan dengan RM32,923,200.

selebriti dunia kereta sport

Jentera Coupe sport 2-pintu hasil kerjasama dari Daimler dan Chrysler diperkenalkan di Berlin, Jerman pada tahun 2005. Jentera ini dikuasakan oleh enjin V12 twin-turbo 5.9-liter yang mampu menghasilkan sehingga 690hp dan 1020Nm tork. Maybach Exelero mampu bergerak dengan kelajuan maksimum sehingga 351km/jam.

2. Bugatti Veyron Sang Noir (Drake)

Untuk membeli versi standard Bugatti Veyron sahaja, banyak wang yang perlu dibelanjakan.

Walau bagaimanapun, pemuzik dan pelakon dari Kanada, Drake, sanggup membelanjakan USD 1.5 juta, atau bersamaan dengan RM6,173,100 untuk menjadikan sportcar itu berbeza.

selebriti dunia kereta sport

Seperti namanya, Bugatti Veyron Sang Noir milik Drake ini adalah berwarna hitam. Daripada cermin sisi dan hadapan, jelas kelihatan ruangan dalam dengan warna coklat yang mewah.

Kereta ini mampu memecut dengan kelajuan tertinggi pada 407.5km/jam hasil daripada enjin W16 quad-turbo 8,000cc. Jentera ini mampu menghasilkan sehingga 987hp dan 1,250Nm tork.

3. Pagani Huayra (Dwayne Johnson)

Bekas ahli gusti yang digelar “The Rock”, Dwayne Johnson juga mempunyai kereta sport yang diklasifikasikan sebagai rare. Ianya adalah Pagani Huayra Special Edition. Supercar Itali ini berharga USD1.3 juta atau bersamaan dengan RM5,350,020.

selebriti dunia kereta sport

Apa yang membuatnya istimewa adalah jentera ini dibuat sebagai penghormatan kepada Founder North Miami Beach Prestige Imports, Irv David. Pada konsol tengah jentera ini terdapat plat yang tertulis “In memory of Irv David” dan ditandatangani oleh Ketua Pegawai Eksekutif Syarikat Pagani, Horacio Pagani.

4. Mercedes-Benz SLR Stirling Moss (Kanye West)

Selebriti beridentiti dengan sesuatu yang istimewa dan rare. Kerana itu, Kanye West membuat pilihan pada kereta edisi terhad, Mercedes-Benz SLR Stirling Moss yang berharga USD1.06 juta atau bersamaan dengan RM4,362,324.

Sportcar tanpa cermin dan bumbung ini hanya dihasilkan sebanyak 75 unit dan tidak pernah dibuat semula. Jentera ini dikuasakan oleh enjin SLR AMG V8 5,400cc, yang mampu menghasilkan 651hp. Jentera ini berupaya memecut pada kelajauan tertinggi yaitu  350km/jam.

5. Ferrari Enzo (Nicolas Cage)

Ferrari Enzo adalah salah satu Ferrari terbaik yang pernah dibuat oleh syarikat berlogo Prancing Horse ini. Untuk memiliki supercar ini, Nicolas Cage telah menghabiskan sebanyak USD670,000 atau bersamaan dengan RM2,757,318.

Kerana bilangan jentera ini terhad kepada 400 unit, harga Ferrari Enzo yang telah digunakan (secondhand) melonjak tinggi. Pada tahun 2014, jentera berenjin V12 6,000 cc naturally-aspirated (NA) telah dijual seharga USD3 juta atau bersamaan dengan RM12,346,200. 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here