Kesan penggunaan teknologi ‘Traction Control’ pada perlumbaan MotoGP

1644

Kehadiran teknologi dalam perlumbaan MotoGP berfungsi untuk mengoptimumkan dan menyokong prestasi pelumba di litar perlumbaan. Termasuk juga penggunaan teknologi kawalan cengkaman (traction control) yang dikendalikan melalui sistem elektronik setiap pasukan.

Penggunaan teknologi traction control menyebabkan tayar motosikal mempunyai geseran maksimum antara permukaan tayar dan permukaan litar perlumbaan dalam pelbagai keadaan.



Bermula dari ketika perlumbaan bermula, apabila pelumba menunggang di litar yang lurus, sehingga jentera membelok secara maksimum.

Setiap saat semasa perlumbaan memerlukan putaran roda yang betul, untuk mengelakkan sesuatu dari menghalang kelajuan jentera. Untuk mengelakkan kejadian ini, perkiraan daya cengkaman biasanya menggabungkan tiga perkara seperti yang dijelaskan oleh Pengarah Teknologi MotoGP, Corrado Cecchinelli.

traction control

“Tiga perkara tersebut ialah memperlahankan penyalaan supaya enjin kehilangan kuasa untuk seketika, mematikan penyalaan sepenuhnya, dan menutup gas. Cara menutup gas jarang digunakan dalam situasi perlumbaan kerana ia tidak berkesan,” kata Cecchinelli.

Gabungan menahan atau mematikan pencucuhan pada enjin jentera biasa digunakan pada motosikal perlumbaan, dengan bergantung pada sensor putaran roda yang digunakan.

Dengan mendapatkan kuasa dan kawalan jentera yang betul dalam setiap gerakan, pelumba dijangka dapat menghasilkan masa yang optimum di litar perlumbaan.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here