Valentino Rossi intai peluang sertai perlumbaan GT3 setelah bersara dari MotoGP

1593

Berita tentang persaraan Valentino Rossi dalam perlumbaan MotoGP kini sering diperkatakan.

Walaupun bekas juara dunia itu masih dalam keadaan fizikal yang agak baik untuk usianya, dia dilihat sukar untuk memberi saingan kepada pelumba yang lebih muda dan lebih agresif.



Sebelum ini, Rossi pernah membincangkan mengenai kemungkinan persaraannya pada akhir tahun 2021.

The Doctor kini berlumba untuk pasukan Petronas SRT, dan kontraknya akan berakhir pada akhir musim MotoGP 2021. Rossi kini hanya memperoleh 15 mata dalam 7 perlumbaan, dan berkemungkinan besar kontraknya tidak akan diperbaharui.

Menurut Autosport.com, Rossi menyatakan hasratnya untuk terus berlumba, dan berkemungkinan memandu jentera lumba Ferrari GT3 dalam saingan Le Mans 24-hour.

Valentino Rossi memandu Ferrari 488 GT3. Imej: Ferrari

“Seperti yang selalu saya katakan, ketika saya bersara dari dunia MotoGP, saya ingin menyertai perlumbaan kereta,” kata juara dunia sembilan kali itu.

Walaupun pelumba kelahiran Itali itu memulakan kariernya dengan perlumbaan motosikal, dia juga tidak asing dalam perlumbaan kereta.

Imej: Crash.net

Sebelum ini pada tahun 2002, Rossi bersaing di World Rally Championship (WRC), dan mendapat tempat ke-11 dalam acara itu pada tahun 2006. Dia juga pernah bersaing di Monza Rally, di mana dia memenangi gelaran pada tahun 2006, 2007, 2012, 2015, 2016, 2017 dan 2018.

Rossi juga unggul dalam perlumbaan endurance, dimana dia menduduki tempat ke-3 dalam perlumbaan Gulf 12-hours di Abu Dhabi dan di Bahrain pada tahun 2021.

Jom subscribe telegram Motoqar untuk berita pantas di: https://t.me/motoqar

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here