China bakal bina kapal angkasa gergasi sepanjang 1,600 meter

1662

China membelanjakan berbilion dolar untuk penerokaan angkasa lepas bagi menempatkan angkasawannya di angkasa lepas pada masa depan.

Terkini China bakal membina sebuah kapal angkasa bersaiz mega dengan panjang 1,600 meter.



Pembinaan kapal angkasa tersebut menggunakan modul gergasi yang akan dilancarkan ke angkasa lepas sebanyak beberapa kali dan akan disatukan semula di luar Bumi.

Mereka juga memantau rapat setiap peralatan bagi meminimumkan berat komponen-komponen yang digunakan bagi mengelakkan pembaziran produk di samping membantu meminimumkan kos misi.

Yayasan Sains Semula Jadi Nasional China mengajak para saintis untuk menyertai projek selama lima tahun itu bagi menilai potensi kapal angkasa bersaiz gergasi itu.

“Kapal angkasa seperti itu merupakan peralatan aeroangkasa strategik utama untuk kegunaan sumber-sumber angkasa lepas pada masa akan datang, penerokaan misteri alam semesta dan untuk berada di orbit bagi jangka panjang,” katanya.

Buat masa ini China sedang membina stesen angkasa lepas yang diberi nama Tiangong dijangka dapat beroperasi menjelang 2022 dan berupaya beroperasi selama sekurang-kurangnya 15 tahun. 

Jom subscribe telegram Motoqar untuk berita pantas di: https://t.me/motoqar

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here