Pemandu dan penghantar Grab Malaysia dapat insentif di bawah program i-Saraan KWSP

1155

Setiap rakan pemandu dan penghantar Grab akan menerima insentif caruman tambahan susulan kerjasama Grab Malaysia (Grab) dengan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) untuk simpanan persaraan melalui program i-Saraan bermula 1 September. 

i-Saraan adalah caruman sukarela yang membolehkan individu yang bekerja dalam ekonomi gig dan juga yang bekerja sendiri menabung untuk simpanan persaraan mereka melalui caruman KWSP.



Grab memberi insentif caruman tambahan sebanyak lima peratus sehingga maksimum RM80 bagi berumur bawah 55 tahun yang mencarum melalui program i-Saraan KWSP.

Namun bagi yang berumur 55 tahun ke atas yang mencarum melalui program caruman sukarela KWSP, tambahan caruman sebanyak 10 peratus sehingga maksimum RM120 setiap tahun.

Selain itu, pemandu dan penghantar yang dikenal pasti sebagai orang kurang upaya (OKU) akan menerima caruman tambahan sebanyak 10 peratus sehingga maksimum RM120 setiap tahun bagi semua peringkat umur di bawah i-Saraan atau program caruman sukarela KWSP.

“Kerjasama kedua-dua pihak akan meningkatkan kesejahteraan persaraan rakan pemandu dan penghantar Grab dan juga bertujuan mempromosikan literasi kewangan dalam kalangan rakan pemandu dan penghantar Grab.

“Ini bukan saja dapat membantu mereka membuat persediaan persaraan, malah mereka juga akan dapat mendapat manfaat sebagai ahli KWSP, antaranya dividen tahunan ke atas simpanan, pelepasan cukai dan bantuan kematian,” kata Ketua Pegawai Eksekutif KWSP, Datuk Seri Amir Hamzah Azizan.

Selain kepentingan membuat persediaan persaraan, terutama dalam landskap ekonomi mencabar yang mana semua pihak perlu cakna dengan keadaan kewangan masing-masing.

Jom subscribe telegram Motoqar untuk berita pantas di: https://t.me/motoqar

 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here