Ini 6 cara selamat untuk jump-start kereta

1597

Bateri adalah salah satu komponen kereta yang mempunyai jangka hayat yang terhad (bergerak cepat), yang berkisar dari satu atau dua tahun. Seiring dengan penggunaan, keupayaan bateri dalam menyimpan arus elektrik untuk keperluan kereta dapat berkurang. Tetapi jika bateri anda mati di jalan raya, anda tidak perlu bimbang, kerana anda boleh mengambil tindakan kecemasan dengan melakukan jump-start atau lebih dikenali sebagai jumper pada bateri kereta anda.

Tetapi untuk melakukan jump-start, anda mesti terlebih dahulu menyediakan kabel jump-start bateri di dalam kereta. Selepas itu, anda boleh meminta pertolongan daripada kawan atau pemilik kereta lain untuk jumper bateri kereta anda supaya dapat hidup semula. Proses jumper bateri mesti dilakukan dengan betul dan selamat, untuk mengelakkan kemungkinan percikan api atau litar pintas.



Jika anda tidak tahu bagaimana untuk jumper bateri, kami akan memberi anda 6 tips tentang bagaimana untuk jumper dalam bateri kereta dengan betul dan selamat.

1. Letakkan kedudukan kedua-dua kereta dengan betul.

Cuba letakkan kereta yang mempunyai bateri yang sihat atau akan dijumper untuk tidak menyekat jalan. Di samping itu, letakkan kereta itu supaya kedua-dua bateri boleh berada berdekatan, tetapi pastikan kedua-dua kereta supaya tidak menyentuh satu sama lain kerana ia akan menyebabkan litar pintas.

2. Gunakan sarung tangan getah sebagai penebat arus elektrik 

Selepas itu, semak lokasi kutub positif (+) dan negatif (-) pada bateri. Biasanya tiang positif (+) adalah merah dan negatif (-) adalah hitam. Tujuannya adalah untuk mengelakkan anda tidak salah dalam menyambungkan pengapit ke tiang bateri yang boleh mengakibatkan percikan bateri atau litar pintas.

3. Sediakan kabel jumper.

Sambungkan pengapit kabel jumper merah (+) ke kutub positif (+) pada bateri yang sihat, kemudian sambungkan pengapit kabel pengapit merah (+) ke kutub bateri yang lain lemah. Sambungkan pengapit kabel jumper hitam (-) ke tiang negatif (-) pada bateri. Selepas itu, sambungkan pengapit kabel hitam atau negatif (-) yang lain ke casis, pemegang bolt atau bahagian logam lain. Jauhkan kabel dari komponen mesin yang bergerak, seperti kipas AC atau enjin.

4. Hidupkan enjin dengan bateri yang sihat maka biarkan beberapa minit.

Pastikan putaran enjin kekal melebihi 1000 rpm. Selepas itu, cuba hidupkan enjin kereta dengan bateri lemah. Jika ia masih tidak hidup, biarkan proses ini berjalan lebih lama. Matikan ciri-ciri yang boleh membebankan kerja bateri, seperti AC, audio atau lampu, supaya proses pengecasan bateri lebih cepat dan optimum.

5. Setelah berjaya, cabut kabel jumper dengan berhati-hati.

Letakkan kabel jumper pada kutub negatif (-) terlebih dahulu. Biarkan enjin berjalan selama beberapa saat supaya proses pengecasan bateri berlaku.

6. Periksa dan ganti bateri secepat mungkin

Selepas kereta dapat hidup dan bergerak dengan normal, jangan lupa untuk memeriksa atau mengganti bateri secepat yang mungkin, supaya ia dapat dielakkan dari kemungkinan bateri meresap atau mati pada masa akan datang.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here