Lari sejauh 25km, bergelut dengan polis….’hang dah kenapa?’

948

Gara-gara tidak memiliki lesen, seorang lelaki sanggup mempertaruhkan nyawa dengan melakukan aksi ‘gila’ dan berbahaya dalam usaha melepaskan diri daripada dicekup polis, semalam.

Dalam kejadian jam 11.45 pagi itu, lelaki berusia 23 tahun yang memandu Perodua Alza bersama rakan berusia 21 tahun dikejar polis sejauh 25km bermula dari Plaza Tol Sungai Dua, Pulau Pinang hingga ke Bandar Laguna Merbok, Kedah. 



Dalam aksi mengejar tersebut, pemandu Alza itu melakukan zig zag sepanjang 5km di lebuh raya, melanggar palang di plaza tol, lampu isyarat serta merempuh Honda Accord dipandu remaja lelaki berusia 19 tahun.

Bahkan, pemandu dan penumpang MPV itu turut bergelut dengan anggota polis yang menahan mereka.
 

Ketua Polis Daerah Kuala Muda, Asisten Komisioner Zaidy Che Hassan berkata, kejadian bermula apabila sepasukan polis yang melakukan Op Utama Pandu Laju di Plaza Tol Sungai Dua mengarahkan MPV dipandu suspek supaya berhenti untuk pemeriksaan.

“Anggota polis meniup wisel dan menunjukkan isyarat supaya pemandu MPV itu berhenti namun suspek tiba-tiba terus memecut kenderaannya.

“Melihatkan tindakan itu, anggota polis terus mengejar suspek dengan membunyikan siren serta memasang lampu beacon selain menggunakan pembesar suara untuk mengarahkan pemandu berhenti,” katanya. 

Anggota polis terus mengejar suspek sehingga persimpangan lampu isyarat Bandar Laguna Merbok dan  pemandu MPV melanggar lampu merah serta merempuh sebuah Honda Accord. 

Zaidy berkata, rempuhan kuat itu menyebabkan MPV dipandu suspek berpusing dan melanggar pembahagi jalan serta tiang papan tanda selain tayar kiri depan dan belakang kenderaan meletup.

“Ketika itu, dua suspek terbabit cuba melarikan diri sebelum berlaku pergelutan dengan anggota polis namun mereka akhirnya berjaya ditahan.

“Hasil pemeriksaan tidak menemui apa-apa barang salah dalam kenderaan berkenaan namun kita masih menjalankan lanjut untuk mengetahui punca suspek melarikan diri,” katanya.

Siasatan awal mendapati suspek tidak mempunyai lesen memandu dan mereka masing-masing berasal dari Perlis serta Jitra itu tidak mempunyai pekerjaan. Kes disiasat mengikut Seksyen 42 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Tonton video di sini.

Jom subscribe telegram Motoqar untuk berita pantas di: https://t.me/motoqar

 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here