Penunggang basikal Jepun akan disaman jika langgar peraturan lalu lintas

693

Jabatan Polis Metropolitan Tokyo memperkenalkan hukuman lebih tegas bagi empat salah laku penunggang basikal susulan peningkatan kes kesalahan lalu lintas di bandar ibu kota Jepun itu. 

Di bawah peraturan yang berkuatkuasa akhir Oktober lalu, penunggang akan dikenakan saman trafik dan bukannya amaran jika didapati mengabaikan lampu isyarat, gagal berhenti seketika di kawasan tertentu, melawan arus atau berbasikal secara laju di kaki lima.

@Ž©“]ŽÔ‚̉^“]ŽÒ‚É’ˆÓ‚ðŒÄ‚ÑŠ|‚¯‚éŒxŽ‹’¡’†–쏐ˆõ‚T“úA“Œ‹ž“s’†–ì‹æ

Insiden membabitkan basikal mengakibatkan banyak kemalangan jalan raya di Tokyo sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Data polis menunjukkan ia menyumbang sehingga 46.6 peratus dalam angka kemalangan tahun ini setakat akhir September lalu.



Pada 2021, Jepun melaporkan 21,906 kes berbasikal secara haram dan 359 kematian akibat kemalangan. Sekitar lebih 75 peratus kes itu melibatkan kematian, pelanggaran peraturan dan mengabaikan lampu isyarat.

Lonjakan kes berlaku susulan peningkatan penggunaan basikal yang sebahagiannya didorong oleh industri penghantaran makanan yang berkembang dan perubahan gaya hidup disebabkan pandemik. 

Perubahan itu turut melibatkan ahli politik Jepun di mana berlakunya peningkatan jumlah mereka yang berbasikal untuk mengelakkan kesesakan lalu lintas di sekitar daerah Nagatacho yang merupakan pusat politik negara.

“Apabila kereta kerajaan berwarna hitam ditarik, ketika itulah saya membeli basikal hitam,” kata ahli parlimen Parti Demokratik Liberal, Takashi Yamashita yang berkhidmat sebagai menteri keadilan dari 2018 hingga 2019.

Di bawah peraturan lebih tegas, individu yang dikenakan dua saman dalam tempoh tiga tahun perlu menghadiri kursus berbasikal yang diselia polis selama tiga jam, di mana mereka perlu membayar sebanyak JPY 6,000 (RM196) untuk sesi berkenaan.

Mereka yang gagal menuruti arahan akan disaman sehingga JPY 50,000 (RM1,636). Pesalah juga boleh dikenakan hukuman jenayah walaupun kadar pendakwaan akibat saman hanya sekitar satu hingga dua peratus.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here