Mazda CX-30 2023 CKD, harga bermula RM128K. “Kira okey sangat dah ni!”

1159

Bermaz Motor Sdn Bhd melancarkan Mazda CX-30 2023 yang dipasang secara di Kilang Pemasangan Inokom di Kulim, Kedah.

Jentera yang memenangi kategori Red Dot Design for Passenger Car 2020 menjadikannya crossover kompak yang serba lengkap untuk memenuhi aktiviti harian yang aktif



Dari segi reka bentuknya, ia berdasarkan bahasa “Charge and Release” yang diambil daripada penulisan menggunakan berus dalam Kaligrafi Jepun. Konsep itu berakar umbi dalam elemen falsafah reka bentuk Kodo – Soul of Motion. 

Kini pengayaan hadapannya menerapkan bentuk yang lebih tajam, selain kemasan hitam pada bahagian bawah badan memberikan kesan kestabilan dan kuasa yang sesuai dengan SUV kompak.

Bahagian dalaman diperhalusi untuk menawarkan kabin yang selesa, luas dan tenang untuk semua penumpangnya. 

Ia juga membuatkan semua perbualan semua penumpang lebih jelas. Kualiti sistem audio dengan susun atur pembesar suara yang dioptimumkan menyerupai bunyi studio.

Ruang kokpit yang selesa dan padat untuk pemandu dan ruang terbuka yang bersih serta lapang di sekeliling penumpang hadapan.

Mazda CX-30 menggunakan paparan infotainmen 8.8 inci, menawarkan operasi yang dipermudahkan melalui Tombol Kawalan Komander. 

Sistem infotainmen boleh disambung menggunakan aplikasi Apple Carplay dan Android Auto, yang terletak di tempat letak tangan konsol tengah. 

Dilengkapi dengan sistem audio 3 hala, konfigurasi 8 pembesar suara dengan woofer 3L memberikan pengalaman audio yang mengasyikkan untuk pemandu dan penumpang.

Mazda CX-30 yang dipasang secara tempatan didatangkan dalam 4 varian: 

  • Mazda CX-30 2.0L – RM128,109
  • Mazda CX-30 2.0 High – RM136,109
  • Mazda CX-30 2.0L High+ – RM146,109
  • Mazda CX-30 2.0L High+ Premium – RM 156,109

Menggunakan enjin petrol SKYACTIV-G 2.0L 2WD untuk memberikan prestasi pemanduan yang dipertingkatkan, kecekapan bahan api dan mesra alam. Ia menyalurkan 162hp dengan tork setinggi 213Nm. Kelajuan maksimumnya boleh mencecah 196km/j. Selain itu, ciri standard lain seperti G-Vectoring Plus (GVC Plus).

Dari segi Keselamatan, memiliki ciri Mazda i-Activsense seperti Pemantauan Titik Buta (BSM), Amaran Lalu Lintas Belakang (RCTA), Sistem Amaran Berlepas Lorong (LDWS), Sistem Bantuan Laluan-Simpan (LAS), Amaran Perhatian Pemandu (DAA), Sokongan Brek Pintar (SBS) dan Mazda Radar Cruise Control dengan fungsi Stop & Go (MRCC) akan didatangkan sebagai standard dalam varian High+ dan High+ Premium.

Sementara itu, Lampu Depan LED Adaptive (ALH), Front Cross Traffic Alert (FCTA), Driver Attention Alert (DAA) dengan Pemantauan Pemandu (DM) dan Cruising & Traffic Support (CTS) akan tersedia secara eksklusif pada Mazda CX-30 High+ Premium. 

Mazda CX-30 dipasang secara tempatan (CKD) di kilang Pemasangan Inokom yang terletak di Kulim, Kedah. Mazda CX-30, serupa dengan CX-5 dan CX-8 dipasang di bahagian khusus kilang. Mazda Malaysia telah memasang proses yang serupa dan langkah kawalan kualiti yang serupa dengan kenderaan Mazda yang dikeluarkan di Jepun.

Ia ditawarkan dengan warna membabitkan:

  • Soul Red Crystal
  • Machine Grey
  • Snowflake White Pearl
  • Deep Crystal Blue
  • Jet Black
  • Platinum Quartz 
  • Polymetal Grey

Semua kenderaan Mazda baharu yang didaftarkan disertakan dengan Waranti Pengeluar 5 Tahun + Penyelenggaraan Percuma 5 Tahun (kecuali Mazda BT-50) mengikut piawaian pengeluar, termasuk buruh, alat ganti dan pelincir. 

Waranti Pengilang dan Penyelenggaraan Percuma mempunyai tempoh selama lima tahun dan had perbatuan 100,000km, yang mana dahulu.

Galeri Gambar

 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here