Dubai bakal bina kereta api bawah laut ke Mumbai, kelajuan 1,000kmj

273

Bayangkan anda menaiki kereta api dalam laut dengan pemandangan hidupan marin menuju ke destinasi akhir.

Inilah yang dirancang oleh Emiriah Arab Bersatu dengan konsep yang cukup menarik dengan membangunkan kereta api dalam laut. Ia akan menjadi pilihan pengembara antara Dubai ke bandar Mumbai, India.



Sebenarnya, projek itu bukanlah baharu yang mana diumumkan pada 2018. Ketika itu, ia merupakan idea hipotetikal, tetapi kini bakal menjadi kenyataan yang tentunya menelan kos yang besar.

Perjalanan sejauh 1,931km itu bukan sekadar pengangkutan awam tetapi juga akan menjadi kereta api barang membawa air dan minyak dengan kelajuan 600 hingga 1,000kmj.

Biro Penasihat Kebangsaan Emiriah Arab Bersatu (UAE) sedang mengusahakan pelan tindakan bagi jenis kereta api yang diperlukan untuk perjalanan sedemikian.

Ia merupakan harapan merapatkan jurang antara kedua-dua bandar dan menyediakan sesuatu yang inovatif kepada rantau tersebut. Lagipun, UAE terkenal dengan teknologi, pembinaan dan infrastruktur di Timur Tengah.

Bagaimanakah bayangan kereta api dalam laut itu?. Teknik kereta api tersebut dikendalikan dengan memasang dua tiub terapung konkrit melengkung dalam dalam air. 

Empat tiub itu akan dilekatkan pada ponton untuk kestabilan bagi perjalanan ulang alik. Selain kemudahan dari Dubai ke India dalam masa kurang dua jam, ia juga mempunyai faedah lain seperti meningkatkan keupayaan eksport dan import.

Terutama dengan saluran paip yang dipasang di rel untuk pertukaran barangan antara kedua-dua bandar.

 

 

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here