MK VIII Velocette KTT-1939

1089

Model yang cukup Rare dan nostalgia. MKVIII Velocette KTT ini tidak disangkal lagi sebagai salah satu motosikal perlumbaan yang paling hebat dalam era pra-perang.

Hanya 49  buah saja dihasilkan. Enjin 349cc dengan racing-over-head-cam, menjadikan motosikal ini contoh yang sangat wajar dan hanya sebuah sahaja yang boleh di lihat  di Devitt MCN Ally Pally Show, antara 74 motosikal  yang menguatkan lelongan di Bonhams.



Model rare ini pernah menyertai beberapa perlumbaan dan sejarah telah tercatat,dimana pernah mendapat tempat ke-19 pada TT Junior 1939 ditunggani oleh pelumba Velocette Harold Lamacraft pada kelajuan purata 75.99mph.

Hanya 49 Mark VIII dibina sebelum perang dunia ke 2 dan 189 lagi hingga penghujung pengeluaran pada tahun 1950. Hari ini Mark VIII KTT yang sangat cantik adalah salah satu yang paling dicari dari semua sejarah motosikal perlumbaan British.

Velocette KTT Mk VIII ialah motosikal lumba British yang dibuat oleh Veloce, Ltd. yang membina motosikal bernama Velocette. The Mk VIII KTT merupakan perkembangan muktamad bagi siri mesin 350cc yang overhead-camshaft yang diperkenalkan pada tahun 1925, dan penunjukan TT menunjukkan motosikal lumba produksi, dan replika mesin mesin perlumbaan kilang. Pengeluaran berterusan sehingga tahun 1950.

Perkembangan terakhir Velocette KTT, Mk VIII KTT diperkenalkan pada tahun 1938 di Earls Court Show tahun itu. Dan merupakan motosikal pertama yang menggunakan garpu belakang belakang yang sedia ada dengan unit penyerap kejutan (dalam kes ini, sebuah unit oleo-pneumatik yang dibina oleh Oleo Strut Co. dari England).

Sistem penggantungan belakang direka oleh jurutera pembangunan Veloce Harold Willis, dan diilhamkan oleh gear pendaratan Oleo pada DeHavilland Hornet. Yang dipinjamnya di Midland Aero Club sementara DeHavilland ‘Moth’ yang disembuhkan sedang menjalani pembaikan.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here