Bekas CEO Perodua, Aminar tercalon pengarah MBM Recourses

2601

Bekas CEO dan presiden Perusahaan Otomobil Kedua Sdn Bhd (Perodua) Datuk Aminar Rashid Salleh telah tercalon sebagai pengarah di MBM Resources Sdn Bhd oleh pemegang saham terbesar pengeluar komponen automotif itu, Med-Bumikar Mara Sdn Bhd.

Bekas CEO Perodua, Datuk Aminar Rashid Salleh
Bekas CEO Perodua, Datuk Aminar Rashid Salleh. Imej: The Edge

MBM berkata di Bursa Malaysia semalam bahawa Med-Bumikar Mara telah memberi notis pelantikan Aminar sebagai pengarah bukan-eksekutif bebas MBM semasa mesyuarat agung tahunan MBM pada 29 Mei nanti.

Selain Aminar, Med-Bumikar Mara juga mencadangkan pelantikan Wong Fay Lee sebagai pengarah bukan-eksekutif bukan-bebas MBM.



MBM berkata: “Ahli-ahli lembaga pengarah (MBM) akan mengambil tindakan sepatutnya dan akan membuat pengumuman berkenaan hal ini.”

Menurut laporan tahunan terkini MBM, Med-Bumikar Mara memiliki 49.5% saham di MBM setakat 29 Mac 2019.

Laman web Perodua pula menunjukkan MBM memiliki 20% saham dalam Perodua. Menurut notis Med-Bumikar Mara, Aminar merupakan presiden dan CEO pada 2013 hingga 2018.

Perodua

Syarikat Otomobil Kedua Sendirian Berhad, yang biasanya disingkat Perodua, adalah pengeluar kereta terbesar di Malaysia, diikuti oleh Proton. Ia ditubuhkan pada 1992 dan melancarkan kereta pertamanya, Perodua Kancil, pada bulan Ogos 1994. ‘M2’ merujuk kepada nama kod yang digunakan ketika projek untuk menubuhkan Perodua masih rahsia.

Pada mulanya Perodua terutamanya menghasilkan minicar dan superminis, dan tidak mempunyai model dalam segmen pasaran yang sama seperti Proton. Walau bagaimanapun, dalam beberapa tahun kebelakangan ini, segmen pasaran sasarannya telah mula bertindih dengan Proton – terutamanya dalam segmen superkomputer, di mana Perodua Myvi telah melawan Proton Savvy dan kini bersaing dengan Proton Iriz.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here