Volkswagen menang kes tuntutan hakcipta reka bentuk Beetle

2175

Erwin Komenda adalah individu yang bertanggungjawab membantu mereka gayaan asal Volkswagen Beetle.Volkswagen

Berikutan itu, anak perempuannya menuntut pampasan ke atas sebahagian daripada reka bentuk Komenda yang berjaya menjadikan Beetle sebuah model ikonik Volkswagen dan diproduksi selama lebih 70 tahun. 

Dia dikatakan menuntut pampasan sebanyak 5 juta euro (RM23.6 juta) dan mendakwa rekaan Beetle baharu juga masih menggunakan elemen reka bentuk bapanya. Dalam tempoh tiga generasi, lebih 22 juta unit Beetle berjaya dijual di seluruh dunia. Volkswagen



Mahkamah di Brunswick, Jerman meneliti lukisan reka bentuk asal Beetle oleh Komenda, tetapi memutuskan ia menggambarkan kenderaan lain pada zaman itu.

Mahkamah juga menyatakaan plaintif gagal membuktikan bahawa bapanya sudah mengambil bahagian dalam penggayaan model Kdf Volkswagen

Kdf ialah model yang menjadi asas kepada Beetle, direka oleh Ferdinand Porsche dan dihasilkan pada tahun 1938. 

Dalam satu kenyataan, mahkamah menafikan sebarang tuntutan hak cipta ke atas lukisan Komenda berkaitan rekaan Beetle yang asal. 

Komenda adalah warga Austria yang bekerja dengan Ferdinand Porsche pada tahun 1930-an dan Porsche selepas Perang Dunia Kedua. Dia meninggal dunia pada tahun 1966. 

Tahun lalu, Volkswagen mengumumkan ia akan menamatkan pengeluaran Beetle di kilangnya di Puebla, Mexico mulai bulan depan. Volkswagen

Erwin Komenda

Erwin Komenda (6 April 1904 – 22 Ogos 1966) adalah seorang pekerja Porsche, dan merupakan penyumbang utama kepada reka bentuk badan untuk VW Beetle dan pelbagai kereta sukan Porsche. Erwin Komenda dilahirkan pada 6 April 1904 di Jauern am Semmering. Bapanya, Franz Komenda, adalah pengarah teknikal stesen janakuasa pertama di Semmering dan di Weyer / Enns. Di mana keluarga itu berpindah pada tahun 1913.

Dari 1916 hingga 1920, beliau menghadiri institut teknikal yang lebih tinggi untuk pemprosesan besi di Steyr. Dari tahun 1920 hingga 1926, beliau bekerja sebagai seorang pereka automotif di “Wiener Karosseriefabrik” dan menyelesaikan kursus reka bentuk badan di Josef Feldwabel di Vienna Technological Museum of Commerce. Dari tahun 1926 hingga 1929 beliau seorang pereka dalam karya Steyr.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here