Pasukan F1 membantu JCB mencatatkan rekod baru untuk traktor terpantas

1229

Lebih setahun yang lalu, Top Gear’s The Stig menetapkan rekod dunia baru untuk traktor terpantas dengan melakukan 87.27 batu sejam di Bruntsorpe Proving Ground, sebuah bekas aerodrome Royal Air Force (RAF)  yang terletak di Leicestershire. Beberapa 15 bulan kemudian, ada rekod baru, jauh lebih cepat daripada sebelumnya. Ia datang dari pengilang peralatan industri British JBL dan traktor Fastrac 8000.traktor terpantas

Pertama, mengenai rekod itu sendiri. Traktor terpantas itu mencapai kelajuan 103.6 mph di Yorkshire’s Elvington Airfield dengan tidak lain dipandu oleh Guy Martin. Percubaan itu difilmkan dan dokumentari itu akan dikeluarkan oleh Channel4 akhir tahun ini. “Ia telah menjadi hari yang hebat dengan JCB di Elvington, pekerjaan yang tepat dengan beberapa jurutera yang betul. Dia berasa batu yang mantap di landasan pacu, pekerjaan itu pic,” kata Martin.

Dan sekarang mengenai mesin itu. Ia adalah traktor JCB yang besar dengan diesel 7.2 liter menghasilkan kira-kira 1,000 bhp dan 1,843 kilogram kaki tork. Ia di “setting” secara rahsia tetapi laporan mengatakan  CVT standard digantikan oleh gearbox ZF enam kelajuan. Aerodinamik telah dilakukan oleh Williams Advanced Engineering, pasukan yang sama yang juga di belakang pasukan ‘Formula 1 Williams’.



“Kami telah lama bermimpi untuk mencatat rekod kelajuan dengan Fastrac dan seluruh pasukan telah bekerja tanpa mengenal penat lelah untuk mencapai hasil yang luar biasa ini,” kata pengerusi JCB, Lord Bamford. “Saya amat berbangga dengan apa yang telah mereka capai dalam masa yang singkat, kejuruteraan British yang terbaik dan ia benar-benar menonjolkan kemahiran dan inovasi yang ada dalam pasukan kejuruteraan kami. “

JCB (company)

J.C. Bamford Excavators Limited, yang dikenali sebagai JCB, adalah sebuah syarikat multinasional British, dengan ibu pejabat di Rocester, Staffordshire, peralatan pembuatan untuk pembinaan, pertanian, pengendalian sisa dan pembongkaran.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here