Sejarah lahirnya helmet pertama di dunia

348

Helmet atau topi keledar dikenali sebagai aksesori kenderaan yang berfungsi untuk melindungi kepala. Tetapi belum banyak yang tahu, kalau sebenarnya alat itu awalnya bukan dari dunia automotif.Helmet

Thomas Edward Lawrence atau yang lebih dikenali sebagai  T.E Lawrence menjadi tokoh utamanya. Dia meninggal dunia 80 tahun yang lalu dan dia tidak dapat mengetahui bahawa kemalangan yang meragut nyawanya, dan pakar bedah yang cuba menyelamatkannya, akhirnya membantu menyelamatkan ribuan orang lain.

Lelaki yang terkenal dengan eksploitasi Perang Besar di Timur Tengah akhirnya meninggal dunia akibat kecederaan kepala yang menderita selama enam hari akibat dari kemalangan motosikal.

Satu penyiasatan telah dilakukan dari kemalangan tersebut dan terbukti bawaha beliau telah mati disebabkan oleh pendarahan teruk di kepala. Dan juga penyiasatan tersebut telah dilakukan pada kemalangan yang lain dan ternyata kematian yang banyak disebabkan oleh kecederaan yang teruk di kepala . 

Hasilnya selepas beberapa tahun, beberapa syarikat memulakan penciptaan helmet yang bersaiz sederhana. Helmet pertama adalah Bell 500 yang dicipta oleh Roy Ritchter. Setelah itu, muncullah perusahaan Snell Memorial Foundation pada tahun 1957 sebagai tempat pengujian helmet yang berkualiti tinggi.Helmet

Richter dilahirkan di Otto dan Cora Richter di bandar kecil Dupo, Illinois. Dupo terletak di seberang St. Louis, Missouri di Sungai Mississippi. Saudara lelaki Roy juga dilahirkan di Dupo pada tahun 1912.

Bapa Roy berasal dari Jerman dan ibunya berasal dari bahasa Inggeris, Ireland, dan Perancis. Pasangan itu tinggal di Missouri sebelum berpindah ke Dupo. Keluarga mempunyai banyak hubungan yang terlibat dalam industri kereta api.

 

 

Komen anda mungkin membantu