Valtteri Bottas sambar petak hadapan GP Britain

1386

SILVERSTONE, United Kingdom: Valtteri Bottas akan memulakan perlumbaan Formula Satu (F1) Grand Prix (GP) Britain, esok di kedudukan pertama.

Pemandu Mercedes itu mencatat masa terpantas satu minit 25.093 saat pada sesi ujian kelayakan, sebentar tadi sekali gus mengetepikan rakan sepasukannya, Lewis Hamilton yang juara pendahulu kejuaraan dunia ketika ini.Valtteri Bottas

Hamilton terpaksa berpuas hati bermula di kedudukan petak kedua selepas dibezakan 0.006s di belakang Bottas.



Sementara itu, pemandu Ferrari, Charles Leclerc muncul pemandu ketiga terpantas diikuti pemandu Red Bull, Max Verstappen yang muncul juara GP Austria, dua minggu lalu.

Rakan sepasukan Verstappen, Pierre Gasly akan bermula di petak kelima, diikuti juara dunia empat kali, Sebastian Vettel yang akan memulakan saingan di petak keenam bersama Ferrari.

Valtteri Viktor Bottas dilahirkan pada 28 Ogos 1989 adalah pemandu perlumbaan Finland yang kini bertanding di Formula Satu dengan Mercedes, yang sebelum ini didorong untuk Williams dari tahun 2013 hingga 2016.Valtteri Bottas

Valtteri dilahirkan di Nastola, Finland pada 28 Ogos 1989 untuk Rauno Bottas dan Marianne Välimaa. Ayahnya memiliki syarikat pembersih kecil, dan ibunya adalah pengusaha. Dia berpendidikan di Heinola. Bottas berkhidmat dalam tentera secara ringkas, yang wajib bagi lelaki dewasa di Finland. Pangkat tenteranya adalah Lance kopral.

Bottas memenangi kedua-dua 2008 Formula Renault Eurocup dan 2008 Formula Renault Northern European Cup. Dengan melakukan itu, dia mengulangi prestasi Filipe Albuquerque, yang memenangi kedua-dua NEC dan Eurocup pada musim yang sama, pada tahun 2006.

Bottas juga akan memenangi Siri Musim Sejuk Formula Renault UK 2007, pernah memegang lesen berdaftar MSA untuk kejohanan itu. Ini bagaimanapun tidak menghalangnya daripada bersaing, dan dia memenangi tiga daripada empat perlumbaan dalam kejohanan itu.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here