Tips memilih peranti navigasi GPS dengan bijak

2020

Untuk keselamatan dan kemudahan, banyak pemilik kereta kini telah melengkapkan kenderaan mereka dengan peranti navigasi GPS. Boleh dikatakan peranti ini telah menjadi keperluan penting bagi pemilik kereta.

Kerana banyak pengguna, produk peranti navigasi GPS berbeza dari jenama dan ciri yang membanjiri pasaran. Dari produk tempatan yang diimport.



Tetapi memilih peranti ini juga harus diberi perhatian kepada perkhidmatan selepas jualan dan kecukupan ciri-cirinya.

Anda harus memastikan peranti  yang dipilih mempunyai aspek seperti dapat memoniter laluan perjalanan dalam beberapa bulan terakhir.Selain itu juga, aspek seperti ciri-ciri kelajuan, pendengaran audio kabin, sensor had laju, butang kecemasan (SOS), penutup enjin jauh (enjin terputus), sensor Pemboleh ubah enjin kereta (hidup / mati) mestilah ada dalam suatu peranti .

Seterusnya, pastikan peranti navigasi GPS mempunyai pengesanan masa nyata dan menepati lokasi kenderaan. 

Mempunyai ciri-ciri yang penuh

Pemilik kenderaan harus memilih peranti navigasi GPS yang dilengkapi sistem pemantauan yang mesra pengguna atau mudah difahami dan menyokong aplikasi yang boleh diakses pada berbilang peranti, seperti PC dan telefon pintar.

Kemudian keseluruhan sejarah kenderaan, mudah dibaca, difahami, muat turun dalam format sokongan, boleh dimuat turun sehingga dicetak supaya dapat digunakan sebagai bukti operasi yang sah.

Seterusnya, pilih peranti yang mempunyai akses berasingan yang diuruskan oleh syarikat. Cuba jangan memilih peranti navigasi GPS yang servernya menyewa penyedia hosting, ada yang menggunakan perkhidmatan hosting percuma.

Kurangnya peranti navigasi GPS tidak memiliki pelayan sendiri, antara lain, kapasiti storan pada pelayan sangat kecil dan masa akses akan menjadi lebih perlahan, kerana pelayan memproses semua jenis data dan trafik yang tinggi pada masa yang sama dengan pengguna lain yang tidak memberi tumpuan kepada GPS.

Satu lagi kelemahan adalah bahawa server pelayan bukan milik mereka sendiri, jadi pengguna akan dikenakan bayaran, walaupun kadang-kadang ada percobaan untuk bulan pertama atau tahun, tetapi kemudian akan ada pembayaran. 

Jangan tergoda oleh harga murah

Banyak syarikat yang menutup syarikat peranti navigasi GPS kerana ia tidak konsisten. Jika peranti yang anda beli tidak mempunyai perkhidmatan tambahan dan sokongan, ia tidak akan berfungsi lagi. Pastikan syarikat GPS telah lama beroperasi.

Sama pentingnya, syarikat peranti navigasi GPS di mana anda membeli peralatan sekurang-kurangnya mempunyai kebenaran rasmi dari kerajaan. “Ini adalah salah satu perkara yang paling penting.” Jangan biarkan IMEI di GPS disekat kerana rangkainnya  menyerang Malaysia secara haram atau tidak sah.

Akhir sekali, jangan tergoda dengan harga. Perkhidmatan selepas jualan yang paling penting, seperti sokongan 24 jam dan sokongan teknikal yang terdapat di banyak bandar raya.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here