Hyundai i30 N Project C: Edisi terhad yang menjanjikan pemanduan lebih sporti

1242

Hyundai i30 N Project C yang agresif mungkin akan muncul didalam talian lebih awal daripada rancangan pembuatnya, tetapi ia telah diumumkan sepenuhnya di pameran Motor Frankfurt.

Hyundai sedang mempromosikan jentera yang dispesifikasikan sebagai “versi yang lebih ringan, lebih rendah, lebih agresif” daripada prestasi I30 N biasa. ‘C’ dengan nama ‘Area C’ di litar ujian prestasi tinggi Namyang R & D Hyundai, ‘serat karbon’ dan ‘pusat graviti’. Ia akan dijual hanya di Eropah dan dihadkan kepada 600 unit sahaja.

Spesifikasi

I30 N project C melancarkan empat turbo T-GDI 2.0 liter yang memancarkan tork sebanyak 271 HP dan 353 Nm. Selain itu, jentera ini akan mencapai sehingga 378 Nm apabila Overboost diaktifkan antara 1750 rpm dan 4200 rpm. Pada dasarnya, ia adalah aspek yang sama dijumpai dalam I30 N biasa dengan pakej prestasi.



Perbezaan utama antara model standard dan Projek C ialah beratnya. Hyundai bermula dengan membangunkan pembahagi depan yang baru, penyokong belakang, bonet dan skirt sisi berjenama N dari plastik bertetulang serat karbon. Tambahan pula, I30 N Project C datang dengan roda 19-inci OZ Racing yang menjimatkan 22 kg. Satu lagi langkah penjimatan berat utama ialah kehadiran kerusi depan dengan sokongan plastik bertetulang serat karbon. Semua ini menyumbang kepada Projek C iaitu 50 kg lebih ringan daripada hatchback i30 N.

Selain itu, Hyundai juga menurunkan ketinggian jentera ini sebanyak 6 mm dan menurunkan pusat graviti dengan berkesan sebanyak 8.8 mm hasil daripada kolaborasi dalaman baru untuk peredam i30 N dan spring kekauan tinggi-rendah yang lebih pendek. Tuning telah dilakukan untuk pelbagai mod pemanduan, dengan kedua-dua Sport dan N memberikan maklum balas yang lebih baik melalui roda.

Pada bahagian dalam mendedahkan beberapa butiran kecil untuk membezakan Projek I30 N dari varian yang lebih rendah. Terutama, aksen biru lampu kereta standard telah digantikan oleh bahagian Deep Orange termasuk mod pemanduan dan N-mod pedal pada roda stereng. Terdapat juga lencana edisi terhad di sisi penumpang yang menandakan jumlah setiap 600 kereta yang akan dibuat.

Hyundai belum lagi mengumumkan harga, tetapi berkata bahawa penghantaran akan bermula di pasaran Eropah yang pada akhir tahun ini.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here