Renault Kwid elektrik dilancarkan di China

1174

Renault Kwid datang dengan pek bateri lithium-ion 26.8kWh yang menggerakkan motor elektrik dengan menghasilkan 125Nm tork.

Satu perkembangan yang baik untuk Kwid yang telah menjadi produk Renault yang dijangka dilancarkan di India akhir bulan ini. Model ini adalah salah satu kereta yang paling dinanti-nantikan untuk pasaran India.



Dikenali sebagai City K-ZE di China, konsep Kwid elektrik pertama kali dipamerkan pada 2018. Kuasa elektrik KZ-E mampu digunakan dalam jarak 271 km. Walau bagaimanapun, parameter yang diuji menggunakan kitaran NDEC mungkin tidak mencerminkan prestasi sebenar jentera ini.

Keupayaan jarak perjalanan ini datang dari pek bateri lithium-ion 26.8kWh yang menggerakkan motor elektrik di hadapan menghasilkan dan tork 125Nm. Kereta ini telah dibina di atas platform CMF-A yang turut sama menyokong Kwid yang dijual di India. Walau bagaimanapun, tweak utama telah dilakukan untuk menempatkan powertrain elektrik dan bateri baru.

Bateri menyokong pengisian cepat AC dan DC. Dengan sumber kuasa AC 6.6kWh, City boleh dicas dari kosong hingga penuh dalam masa empat jam. Pengecas DC boleh menaikkan bateri daripada 30 peratus kepada 80 peratus dalam hanya 30 minit.

Di bahagian dalamnya, Kwid elektrik menyediakan ciri-ciri baru termasuk sistem infotainment skrin sentuh 8 inci yang menyokong sambungan WiFi 4G, muzik dalam talian dan telemetri jarak jauh yang boleh diakses dengan telefon pintar.

Varian asas City telah dilancarkan di China pada RM36,388. Renault nampaknya akan mengubah sedikit harganya apabila kereta itu akan tiba pada tahun 2022.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here