SUV tidak menarik minat McLaren

1374

Pengeluar kereta mewah juga mula memasuki pasaran SUV. Tetapi trend ini yaitu model SUV tidak menarik minat McLaren.

Pengeluar kereta sukan mula melihat segmen SUV. Bermula dengan pengeluaran SUV mewah dari Porsche, dengan memperkenalkan Porsche Cayenne.



Cayenne sangat berjaya dan memberikan keyakinan kepada Porsche untuk terus menghasilkan kereta yang semakin pantas. Sejak itu, jenama kereta lain telah mengikuti jejak langkah Porsche.

Kejayaan Porsche juga diperolehi oleh Rolls-Royce dan Lamborghini. Walau bagaimanapun, trend ini nampaknya tidak membuat McLaren menyertai pengeluar kereta mewah lain untuk membuat SUV mewah.

“Tidak ada yang menarik mengenai SUV dan tidak ada alasan untuk kami memasuki segmen pasaran ini, mereka hanya mengikut trend,” kata Pengarah Siri Sukan McLaren, Darren Goddard.

Casis khas

Menurut beliau, jenama lain sedang mengejar pertumbuhan dan aliran kasa tambahan. Tetapi untuk McLaren, mereka tidak memerlukan kedua-dua aspek itu dan merancang untuk menghadkan pengeluaran kepada sekitar 6,000 kenderaan setahun.

Sekiranya suatu hari nanti McLaren mengubah fikirannya, pengilang British perlu membuat penyelidikan platform casis baru untuk projek SUV, yang sama sekali berbeza dengan kereta sport.

Goddard juga menyatakan bahawa banyak SUV dari jenama saingan menggunakan platform casis tunggal. Seperti Porsche Cayenne, Bentley Bentayga, dan Lamborghini Mind. Tiga SUV premium yang menggunakan platform Volkswagen yang sama.

Walaupun banyak jenama pengeluar telah membina jentera berkonsep SUV, namun SUV tidak menarik minat McLaren. Pengeluar kereta ini tetap dengan pendiriannya yang menghasilkan kereta-kerta sport mewah dan tidak pada SUV.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here