Yamaha rekrut ahli Ducati

2879

Musim perlumbaan MotoGP pada 2019 belum berakhir. Walau bagaimanapun, pasukan MotoGP Yamaha telah rekrut ahli Ducati sebagai strategi untuk menjadi pesaing utama pada musim perlumbaan 2020. Ahli ducati itu ialah Marco Frigerio yang bekerja di Ducati selama 10 tahun.

Majalah Motorsport melaporkan, pada Rabu (09/25/2019), Marco adalah pakar elektronik yang kini bekerja untuk membantu Jack Miller. Dia begitu arif tentang peranti elektronik Magneti Marelli yang kini digunakan pada motosikal MotoGP sejak tahun 2016 sesuai dengan peraturan FIM.



Sejak dari itu, pengeluar juga telah merekrut pekerja Magneti Marelli untuk membantu dalam pembangunan motosikal. Tetapi tidak dengan Yamaha. Pada masa itu Yamaha mempercayakan juruteknik untuk mengkaji peranti elektronik Magneti Marelli.

Nampaknya langkah itu tidak sesuai untuk Yamaha. Sehingga akhirnya pada tahun 2018, Yamaha merekrut ahli elektronik Michele Gadda yang telah bekerja untuk Yamaha, Ducati, dan pasukan BMW di World Superbike.

Pada masa yang sama, Yamaha juga merekrut jurutera Magneti muda dan pakar elektronik dari Jepun. Motosikal Yamaha perlahan-lahan mula menunjukkan peningkatan walaupun tidak signifikan.

Penunggang Yamaha Valentino Rossi telah berulang kali menyebutkan bahawa pengeluar motosikal keluaran ‘Fork Tuning’ mengalami masalah dengan komponen elektroniknya. Apabila dipasang pada motosikal Yamaha, komponen itu tidak ‘ditala’ supaya ia juga memberi kesan kepada pecutan motor.

Dengan Yamaha rekrut ahli Ducati yang juga pakar elektronik, diharapkan dapat membantu perkembangan musim 2020 Yamaha YZR-M1 sehingga dapat memberi lebih saingan. Yamaha pada musim 2019 kelihatan kurang cemerlang berbanding pesaingnya seperti Ducati dan Honda.

Tetapi langkah Marco ke pasukan Yamaha MotoGP membuat Pengurus Besar Ducati Gigi Dall’Igna bimbang. Gigi bimbang tentang rahsia peranti elektronik Ducati yang bocor kepada saingannya, Yamaha.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here