Kelebihan lampu LED berbanding Halogen dan Xenon

4868

Tanpa anda ketahui lampu LED kenderaan yang menerangi perjalanan anda pada waktu malam mempunyai pengaruh ke atas penggunaan dan pelepasan bahan api.

LED (Light-Emitting Diodes) sebenarnya memberikan penjimatan penggunaan bahan api berbanding dengan lampu halogen kuning. Dengan menggunakan lampu LED dalam pelbagai sistem pencahayaan termasuk penunjuk menghasilkan 60 peratus kecekapan yang lebih baik daripada lampu halogen.



LED dikelaskan sebagai semi konduktor, dinamakan seperti itu kerana ia lebih konduktif. Diod pada asalnya dibangunkan sebagai komponen elektronik untuk litar elektronik dan bertindak seperti injap yang membolehkan arus mengalir dalam satu arah tetapi bukan yang lain.

Jika bahan-bahan tertentu ditambah kepada separuh konduktor dalam proses yang dipanggil ‘doping’, bahan tersebut boleh bercahaya (fluoresce) apabila diod menyala, menghasilkan LED yang kita kenal. Jenis LED yang digunakan di lampu depan memancarkan campuran cahaya merah, hijau dan biru, yang dilihat bewarna putih.

LED juga mempunyai manfaat lain, seperti dapat dibentuk menerangi hanya kawasan jalan tertentu. Ini dikenali sebagai pencahayaan matriks LED menggunakan pelbagai LED dalam lampu berasingan. Penggunaan LED terpilih dapat mengubah bentuk sehingga pola cahaya dapat dipotong secara vertikal dan mendatar.

Lampu Xenon

Pada masa ini lampu halogen dan xenon masih digunakan dan diedarkan dalam beberapa pengeluaran kereta dan lampu halogen cenderung lebih murah. Sementara itu penggunaan kuasa xenon berada di tengah antara halogen dan LED. Lampu halogen diisi dengan gas lengai dan sedikit iodin seperti halogen. Mereka mempunyai filamen tungsten yang memancarkan cahaya dan haba apabila elektrik melaluinya.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here