Subaru WRX STI EJ20 edisi akhir diumumkan di Jepun

2205

Subaru memperkenalkan edisi akhir EJ20 dari WRX STI di Jepun untuk memperingati penghujung pengeluaran enjin boxer dengan nama yang sama, mengenangkan 30 tahun penyertaannya dalam kereta prestasi utama Subaru.

EJ20 diperkenalkan di Subaru Legacy pada tahun 1989, dan sejak itu telah menjadi jentera berkuasa besar syarikat itu yang paling ikonik, termasuk STI pasaran Jepun, yang akan menjadi keluaran yang terakhir.



Butiran penuh edisi akhir EJ20 akan dipaparkan di laman web pasar Subaru, yang kini hanya mengandungi mengandungi maklumat yang terhad.

Pada masa ini, kita hanya tahu bahawa ia akan dilengkapi dengan enjin “seimbang” EJ20, roda BBS emas 19-inci dan tulisan “EJ20 Final Edition“. Subaru mengumumkan pada Selasa bahawa ia akan mempamerkan edisi akhir WRX STI EJ20 di Pameran Motor Tokyo pada 23 Oktober.

“Model WRX STI dengan enjin EJ20 kini dijual di Jepun sahaja. Model STI yang dijual di pasaran luar negara dikuasakan oleh pelbagai jenis enjin dan pengeluaran enjin tersebut akan diteruskan,” kata Subaru dalam pengumumannya.

Kedua-dua model khas ini dan tanggapan mengenai “edisi akhir” bermakna sangat sedikit di luar Jepun, jadi jangan fikir ini bermakna STI baru berada berdekatan dengan anda. WRX dan STI masih mengekalkan platform pada generasi lama.

Untuk permulaan, Subaru telah merekabentuk model yang unik, yang sering merupakan petanda yang baik bahawa penghasilan generasi yang tertentu akan semakin hampir. Pada tahun 2018, kami mendapat pemanasan jenis WRX STI Type RA, untuk cubaan rekod yang merupakan STI pertama yang memakai lencana itu dijual di Amerika Syarikat.

Pada tahun ini, Subaru memberi kami STI S209, satu lagi keuntungan, kerana S201-208 hanya muncul di pasaran Jepun. S209 berkuasa 341hp itu merupakan keluaran kilang STI yang paling mengagumkan yang kita lihat di sebelah Pasifik.

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here