Honda CT125 akan dilancarkan sebagai motor Offroad Classic

268

Honda semakin banyak membiasakan motosikal gaya klasik selepas berjaya menarik perhatian dunia dengan melahirkan Honda C90 melalui Super Cub lagi. Selain itu, Honda akan melancarkan motosikal CT125 dalam bentuk off-road.

Honda CT125

Motosikal ini sememangnya dilengkapi dengan tayar kasar. Di samping menyokong prestasi off-road, bahagian rangka telah diubahsuai menjadi bingkai yang lebih berotot daripada versi jalan raya. Perlindungan badan depan juga dikeluarkan untuk menampakkan lagi kesan Offroad Classic-nya.

Terdapat banyak perbezaan lain yang membuat motosikal ini berbeza dari Super Cub. Bermula dari ekzos tinggi, bar enjin, mudguard, dan hendal tinggi. Walaupun berasal dari asas Super Cub, CT125 menggunakan enjin yang berbeza dari adik-beradiknya yang lebih tua. Motosikal ini akan dilancarkan di Tokyo Motor Show akhir bulan ini.

Honda CT125 sendiri bukan idea baru dari syarikat Honda. Motor jenis ini sebenarnya dihasilkan pada tahun 1964, setahun selepas C90 diperkenalkan.

Honda C90 adalah motosikal yang paling banyak dibuat dan dijual sepanjang sejarah dunia automotif. Malah sehingga hari ini penduduk motosikal masih memilikinya memandangkan terdapat banyak peminat yang membuat koleksi.

Selain itu, harga motosikal lama ini berharga agak tinggi terutama jika ia berada dalam keadaan baik. Kehadiran versi ini juga semakin menegaskan namanya dalam status motor ikonik yang abadi dan kekal mendapat perhatian peminat.

Komen anda mungkin membantu