Aston Martin Vantage semakin seksi dengan versi Roadster

1294

Aston Martin telah mendedahkan imej awal Vantage Roadster baru dalam bentuk prototaip, menjelang majlis pelancaran yang dijangkakan akan diadakan dalam beberapa bulan akan datang.

Varian coupe hardtop dari pesaing Porsche 911 itu telah dijual dalam bentuk ini sejak tahun 2018, berikutan pelancarannya pada pameran motor di Los Angeles 2017, menerajui reka bentuk semula firma itu sebagai sebahagian daripada Rancangan Abad Kedua Kedua Ketua Pegawai Eksekutif, Andy Palmer.



Prototaip dikekalkan dalam keadaan rendah, lebarl, dengan perubahan gaya terhad kepada penambahan kanvas soft top. Rekabentuk lampu belakang dan spoiler gaya ducktail dikekalkan, begitu juga splitter menyerlah di depan dan diffuser belakang.

Dengan pengenalan Vantage Roadster baru, Aston Martin akan menawarkan variant convertible terhadap setiap model dalam barisan semasa, kecuali Aston Martin Rapide empat pintu, yang kini hanya dijual dalam bentuk AMR yang berfokus pada prestasi.

Ia masih tidak jelas sama ada varian AMR dari Vantage, yang mempunyai satu-satunya transmisi manual dari pengeluar itu, akan ditawarkan sebagai pilihan.

Tiada butiran teknikal model baru telah didedahkan, tetapi ia dijangka mengekalkan enjin 4.0-liter V8 twin-turbo dengan 503hp, walaupun dengan “sedikit pengorbanan prestasi” kerana berat tambahan bumbung lipat dan ketahanan struktur yang diperlukan.

Syarikat itu mengesahkan model itu akan tersedia secara global pada musim bunga tahun depan. Seperti DB11 Volante, ia dijangkakan model premium itu berharga lebih 8 peratus dari model standard, dianggarkan harga bermula sekitar £130,500 (RM673,342).

Pelancaran itu akan diadakan pada majlis berprofil tinggi, dimana edisi terhad DBS GT Zagato juga akan diperkenalkan, turut serta, DB4 GT Zagato yang dihasilkan semula, daripada koleksi Aston’s ultra exclusive DBZ Centenary .

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here