Spray deflector atasi litar basah pada MotoGP

2075

Banyak motosikal yang bersaing menggunakan alat percikan air atau dikenali sebagai spray deflector pada jentera yang digunakan dalam kelas MotoGP. Ini menjadikan cengkaman tayar belakang lebih selesa tidak terdedah kepada percikan hujan yang terkena pada tayar belakang. 

Sesi latihan MotoGP Jepun (FP3) di litar Twin Ring Motegi, (10/19/2019) berlangsung dalam hujan lebat. Keadaan litar yang basah dan licin membuat banyak pelumba mengalami kemalangan.



Khususnya dalam kategori Moto3 dan Moto2, kesannya ialah catatan masa perlumbaan mereka. Sementara pada kelas MotoGP tidak banyak pemandu yang mengalami kemalangan semasa sesi latihan rasmi (FP3).

Spray deflector menjadikan cengkaman tayar belakang lebih selesa tidak terdedah kepada percikan hujan yang terkena pada tayar belakang.

Salah satu jentera yang menggunaka spray deflector itu ialah motosikal M1 yang dikendalikan oleh Valentino Rossi.

Kedudukan peranti itu adalah di bawah swing arm, tepat betul-betul di hadapan tayar belakang.

Semasa sesi latihan percuma (FP3) apabila cuaca hujan di litar Motegi Jepun 2019, ia menjadi salah satu bukti bahawa peranti itu benar-benar membantu pelumba MotoGP menangani masalah dengan air.

Valentino Rossi mengakui bahawa dia sangat dibantu dengan menyertakan peranti itu di YZR-M1 nya. Penggunaan spray deflector pada motosikal Yamaha M1 telah digunakan sejak musim 2018, pada MotoGP Austria, Australia dan Valencia .

APA KATA ANDA?

Please enter your comment!
Please enter your name here